PdF:NJ_M750 EDUC Brno-Postupim - Informace o předmětu
NJ_M750 Mezinárodní seminář o jazykové integraci, EDUC Brno-Postupim
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Deutschkenntnisse auf dem B1-Niveau
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Der Kurs zielt darauf ab, den Studierenden im Studiengang "Lehramt Deutsch" in der Tschechischen Republik (Masaryk-Universität Brno) und Studierenden im Studiengang "Integrative Bildung mit Schwerpunkt auf Sprache und Sprachvielfalt" in Deutschland (Universität Potsdam) die verschiedenen Systeme der Sprachintegration in Deutschland und der Tschechischen Republik bzw. im benachbarten Niederösterreich vorzustellen. Ziele: (a) Erfahrungsaustausch über die Sprachintegration in der Tschechischen Republik und in Deutschland, (b) Wissensaustausch über den Erwerb einer zweiten Sprache in formellen und informellen Kontexten, (c) Förderung der Kompetenzen der Dozenten und der am Projekt beteiligten Studierenden im Umgang mit Online-Tools für den Unterricht.
- Výstupy z učení
- Erwartete Lernergebnisse: Die Studierenden erhalten grundlegende Einblicke in die (Sprach-) Integration in die Bildungssysteme in der Tschechischen Republik und in Deutschland und können die grundlegenden Merkmale beider Systeme vergleichen. Sie erwerben bzw. vertiefen ihre Kenntnisse zu den Prozessen des Zweitsprachenerwerbs und werden sich der Herausforderungen der Sprachvielfalt im Klassenzimmer bewusst.
- Osnova
- 6 Vorlesungen (45 Minuten Input und 45 Minuten Online-Diskussion zwischen Dozenten und Studenten / unter Studenten über elektronische Foren) zu folgenden Themen: 1. Sprachliche Integration von Personen mit internationalem Schutz in der Tschechischen Republik (Petr Pytlík, Brno); 2. Phasen des ungesteuerten Zweitspracherwerbs (Roland Wagner, Brno); 3. Zweitspracherwerb im Vorschulkontext (Alice Brychová, Brno); 4. Inklusive Bildung und Sprachvielfalt in Deutschland (Katrin Böhme, Potsdam); 5. Sprachunterricht (Katrin Böhme, Potsdam); 6. Herausforderungen beim Zweitsprachenerwerb von Deutsch in Abhängigkeit von der L1- (Natalia Robak, Potsdam)
- Literatura
- KLEIN, Wolfgang. Zweitspracherwerb : eine Einführung. 3. Aufl. Königstein/Ts.: Athenäum Verlag, 1992, 206 s. ISBN 3895478083. info
- Výukové metody
- Online-Lernen - synchron und asynchron Video-Vorlesungen, Online-Foren, Projekt-Tag (Plenum)
- Metody hodnocení
- Bewertet wird vo allem die Aktivität eines jeden Studierenden in Online-Foren und beim Projekt-Tag
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: online kurz.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/NJ_M750