OVp110 Didaktika OV 3

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc. (cvičící)
Mgr. Vladimír Holík (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp110/01: Po 17:00–18:50 učebna 41, V. Holík
OVp110/02: St 18:00–19:50 učebna 11, V. Holík
Předpoklady
OVp105 Didaktika OV 2
Absolvování předmětu Didaktika OV 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prostřednictvím aktivní studentské participace na obsahu výuky rozšířit jejich znalosti o reprezentaci učiva žákům, spolu se způsoby hodnocení žáků a možnostmi pedagogického výzkumu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student chopen: aplikovat principy projektové výuky v rámci OV, charakterizovat klíčová témata OV ve vztahu k pojetí tzv. globální výchovy, mediální výchovy, použít výukové projekty neziskových organizací na tématech OV, objasnit problematiku hodnocení v OV, popsat základní metody pedagogického výzkumu a možnosti jejich využití.
Osnova
  • 1. týden: Projektová výuka (vymezení, přístupy, klady, zápory, …)
  • 2. týden: Exkurzní vyučování (holocaust, soudy, významné osobnosti, identita, hra …)
  • 3. týden: Hra v hodině OV
  • 4. - 5. týden: Mediální výchova a její integrace do hodin OV
  • Konstruktivistické zpracování vybraných výstupů RVP do výuky OV s využitím výukových projektů:
  • 6. týden: Člověk jako jedinec (etika, sebepoznání, osobnost, …); Rodina
  • 7. týden: Člověk ve společnosti (holocaust, lidská práva, propaganda, multikulturalita, dezinformace, školní parlament, …)
  • 8. týden: Člověk, stát a právo (formy států, správa státu a obce, volby, smlouvy, TČ, drogová závislost, …)
  • 9. týden: Mezinárodní vztahy, globální svět (EU, problémy lidstva, klimatická krize, válka, …)
  • 10. týden: Pedagogický výzkum a hodnocení v hodinách OV
  • 11. - 12. týden: Komunikace s žákem, rodičem a školou; aplikace PT; práce s učebnicí a PS; pedagogický úspěch a syndrom vyhoření
Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 160 s. ISBN 8021041420. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova : Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
    doporučená literatura
  • ŠTĚRBA, Radim. Problém diskriminace na příkladu holocaustu a jeho promítnutí do pedagogické praxe. In. Problematika sociálních skupin ve výuce společenskovědních předmětů. Brno: MU, 2006 s. 94-104. ISBN 80-86633-74-8.
  • LABISCHOVÁ, Denisa. Didactics of media education. Edition first. Ostrava: University of Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-737-6.
  • BRANDER, Patricia. Compass. Manual for human rights education with young people. 2012 edition – fully revised and updated. ISBN 978-92-871-7320-1.
  • Selby, David. (1999). 'Global education: towards a quantum model of environmental education', Canadian Journal of Environmental Education, 4: 125-141.
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Translated by Milan Caha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 235 s. ISBN 9788073676308. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
Výukové metody
Diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování.
Metody hodnocení
80% aktivní účast na seminářích.
Průběžná příprava aktivit a materiálů do vlastní výuky a jejich prezentace v semináři.
Kolokvium: Představení a obhajoba vlastních výukových materiálů; řešení případů z praxe (na předložených výukových materiálech).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.