RJ2017 Didaktika literárního textu 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Olena Poddenezhna, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2017/KombiSem01: Pá 6. 10. 12:00–13:50 učebna 12, Pá 20. 10. 10:00–11:50 učebna 62, Pá 24. 11. 10:00–11:50 respirium (4. nadzemní podlaží), Pá 8. 12. 10:00–11:50 učebna 62, O. Poddenezhna
RJ2017/PrezSem01: každé sudé pondělí 11:00–12:50 učebna 62, O. Poddenezhna - Předpoklady
- Předmět vychází z didaktiky ruštiny a práce s literárním textem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy literárních útvarů (např. pořekadla, rozpočítadla, krátká povídka, bajka, báseň, úryvek z románu) a možnostmi jejich využití ve výuce. Důležitou součástí semináře je naučit studenty strategie výběru literárního textu v souladu s jejich jazykovými znalostmi a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni výběru literárního textu, v souladu s jejich jazykovými znalostmi, při výuce ruského jazyka. Dokáží správně vybrat vhodný literární text a využívat různé aktivity pro práci s literárním textem. Studenti budou schopni vypracovat metodické listy, které mohou využívat při práci ve výuce.
- Osnova
- 1. Strategie výběru literárního textu pro výuku ruštiny.
- 2. Funkce literárního textu ve výuce ruštiny podle jazykové úrovně.
- 3. Rozbor literárního textu z hlediska jazykové a tematické složky pro didaktické
- 4. Didaktické přístupy k práci s literárním texte ve výuce ruštiny.
- 5. Literární text jako výchovný prvek ve výuce ruštiny. Ukázky.
- 6. Literární text jako zábavný prvek ve výuce ruštiny. Ukázky.
- 7. Literární text a jeho informační potenciál ve výuce ruštiny. Ukázky.
- 8. Literární text a jeho kulturní potenciál ve výuce ruštiny. Ukázky.
- 9. Didaktické přístupy k práci s vybraným poetickým textem na jazykové úrovni A1 - A2.
- 10. Didaktické přístupy k práci s vybraným poetickým textem na jazykové úrovni B1 - B2.
- 11. Didaktické přístupy k práci s vybraným prozaickým textem na na jazykové úrovni A1 - A2.
- 12. Didaktické přístupy k práci s vybraným prozaickým textem na na jazykové úrovni B1 - B2.
- 13. Tvorba pracovních/metodických listů pro výuku ruštiny s využitím literárního textu.
- Literatura
- doporučená literatura
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 172 stran. ISBN 9788021043732. info
- neurčeno
- https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ruska-autorska-pohadka-ve-vyuce-rj/
- EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
- EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 2 : A2 : čítanka ruských textů pro čtenáře druhého stupně základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: redakce SPL - Práce, 2011, 119 stran. ISBN 9788073610678. info
- EIBENOVÁ, Klaudia a Hana ŽOFKOVÁ. Pojechali : čítanka 1 : A1 - čítanka ruských textů pro začínající čtenáře mladšího a středního školního věku základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009, 103 s. ISBN 9788073610609. info
- Výukové metody
- Povinná docházka do semináře. Aktivní účast v diskusi. Prezentace na semináři.
- Metody hodnocení
- Vytvoření 2 podrobných metodických listů (různé žánry) pro práci s literárním textem. Prezentace na semináři.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Studenti: -jsou schopni vyhledat a použít ve výuce literární text odpovídající náročnosti a věkové skupině žáků, -jsou schopni zvolit aktivitu a výukový postup pro práci s literárním textem na hodině ruštiny, -jsou schopni vytvořit metodický list odrážející teoretické znalosti předmětu uplatněné v praktickém vyučování, -jsou schopni prezentovat a obhájit zvolené výukové strategie v rámci vlastního výstupu ve výuce semináře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/RJ2017