SO118 Pedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Absolvování předmětů Základy psychologie a sociologie I a II, Základy pedagogiky, Osobnostní příprava 1 a 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět navazuje na základy pedagogiky a psychologie. Studující absolvující tento předmět získávají kompetence k práci se skupinou (znalost skupinové dynamiky, skupinových rolí a využití těchto znalostí) a osvojí si teoretická východiska a základní principy metod nedirektivní pedagogiky, které se používají v otevřené práci s mládeží a v komunitní práci. Proto je tento předmět vyučován vždy dvěma odborníky (z oblasti sociální pedagogiky a z oblasti psychologie).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu umět:
- popsat vývoj skupiny
- identifikovat různé role ve skupině
- popsat zákonitosti skupinové dynamiky
- definovat sociální skupiny s označením "mládež", "mladí" a rozlišit je od dětí a dospělých
- popsat specifika skupin mládeže ohrožených sociální exkluzí
- popsat a aplikovat principy jednotlivých metod "otevřené práce s dětmi a mládeží"
- rozeznat a popsat specifika animačních postupů v rámci sociální pedagogiky
Osnova
  • 1. Pojem „identita“, hledání identity v dospívání (Erikson)
  • 2. Děti a mládež – problematika a vymezení „mládeže“
  • 3. Pojem „otevřená práce s mládeží“, možnost aplikace tohoto pojmu v systému výchovy a sociální práce v ČR (otevřené kluby, NZDM, salesiánská střediska)
  • 4. Teorie rolí (Mead, Berger)
  • 5. Praktické příklady související se sebepoznáním, jaké role ve skupinách obvykle zastávám
  • 6. Teorie skupinových rolí - v čem jsou přínosné, v čem limitující (např. Belbin, Zaborowski, Alfa)
  • 7. Práce se sociálním prostorem; informal education
  • 8. Skupinové procesy, vliv skupiny na jedince (a zpět) - sociální facilitace, sociální zahálení, skupinová polarizace, skupinové myšlení (groupthink), skupinová konformita
  • 9. Experimenty, v rámci nichž byly výše zmiňované procesy zkoumány (Asch, Milgram, Zimbardo) - dopady, důsledky do současné společnosti
  • 10. Práce se skupinou v rámci komunitní práce: sociokulturní animace
  • 11. Práce se skupinou v rámci výchovné (kulturní) animace
  • 12. Osobnostní předpoklady pracovníka v „otevřené práci“ (vybrané principy výchovné animace)
Literatura
    povinná literatura
  • KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212508. info
  • KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
  • MACKŮ, Richard. Informal Education - animace ve výchově nebo sociální práce? E-Pedagogium. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2011, roč. 11, I/2011, s. 9-17, 8 s. ISSN 1213-7758. info
  • MACKŮ, Richard, Michal KAPLÁNEK a Anna DUDOVÁ. Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, č. 3, s. 284-305, 21 s. ISSN 1211-4669. info
    doporučená literatura
  • KAPLÁNEK, Michal, Věra PATOČKOVÁ a Anna DUDOVÁ. Volný čas dětí staršího školního věku. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity, 2022, 173 s. ISBN 978-80-7394-934-1. URL info
  • ČECH, Tomáš. Animace volného času. Kladno: Centrum dalšího rozvoje regionu, 2007, 60 s. info
    neurčeno
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 9788020016799. info
  • VÝROST, Jozef. Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Růžena Komárková - Ivan Slaměník. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2008, 1 online. URL info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
Výukové metody
teoretická příprava ke skupinovému cvičení, diskuse o literatuře, skupinová práce
Metody hodnocení
aktivní zapojení do cvičení a závěrečné kolokvium (prověření teoretických principů)
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.