SODC011 Sociální pedagogika a volný čas

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinně-volitelný (profilační) v rámci doktorského studia programu Sociální pedagogika. Předpokládají se vstupní znalosti v dané disciplíně na úrovni magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit vědecko-badatelské kompetence v oblasti sociální pedagogiky a teoretických konceptů pedagogiky volného času. Předpokládá se rozšířená orientace v historických koncepcích výchovy ve volném čase, současných trendech, teoriích a výzkumných strategiích, užívaných v oblasti sociální pedagogiky a výzkumu volného času.
Výstupy z učení
Doktorandi budou schopní: - integrovat poznatky magisterského studia a aplikovat je do oblasti sociální pedagogiky a volného času; - vysvětlit rozdílná pojetí sociální pedagogiky a volného času v českém i zahraničním kontextu; - detailně se orientovat v kontextech jednotlivých teorií a konceptů historického vývoje sociální pedagogiky; - detailně představit na vybraném konceptu význam výchovy ve volném čase; - aplikovat poznatky ze sociální pedagogiky a volného času do teoretické nebo empirické části disertační práce; - prezentovat vlastní výzkumné šetření nebo rozvojový projekt v oblasti sociální pedagogiky a volného času.
Osnova
  • Oblast sociální pedagogiky
  • Sociální pedagogika a její místo v systému věd o výchově (vztah k obecné pedagogice, k teorii výchovy, etopedii aj.). Předmět sociální pedagogiky. Vztah sociální pedagogiky a duchovědné pedagogiky. Teorie sociologie a sociální pedagogiky, srovnání přístupů. Paradigma (T. Kuhn) sociologické a sociálně pedagogické (faktualistické p., behaviorální p., definiční p. – rozdíly v přístupu zkoumání sociálních jevů).
  • Charakter současných konsensuálních společností, občanská otevřená společnost jako směřování ke společenské rovnováze a rovnováha sociální (social balance). Role mechanismů sociální rovnováhy při udržování společenské homeostáze (výčet). Společnost jako každodennost, drama a absurdita etnometodologie, inspirace v dramaturgické a existencialistické sociologii.
  • Kořeny vzniku sociální pedagogiky, hnutí pietistů a filantropistů, odkaz J. A. Komenského aj J. J. Pestalozziho sociální pedagogice; role německých pedagogů počínaje A. Diesterwegem, přes P. Natorpa, P. Bartha, H. Nolla. Přínos G. A. Lindnera sociální pedagogice a jeho následovníků zejména J. Kliky, E. Makovičky, Drtiny, Černého aj. Názory Kádnera na sociální pedagogiku. Sociální pedagogika za tzv. první republiky. Vztahy sociální pedagogiky, pedagogické sociologie a sociologie výchovy. Přínosy Masaryka, S. Velínského, O. Chlupa, J. Uhra, A. I. Bláhy, J. Hendricha, P. Pitry, F. Štampacha, S. Hesena.
  • Rozvoj sociální pedagogiky po roce 1989. Rozšíření pojetí sociální pedagogiky: a) primární pojetí - výchova k sociálním cílům (vliv na sociální systémové složky), b) sekundární pojetí - prevence, tj. předcházení sociálním deviacím, c) terciární pojetí - zamezování, izolace a tresty jako poslední možnosti (styčné plochy s etopedií a penitenciární a postpenitenciární činností).
  • Procesy sociální inkluze, exkluze a koheze, teorie sociální reprodukce a rovnost vzdělávacích příležitostí, problém vzdělanostní mobility (reflexe ve výzkumu, viz např. Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci), teorie Basila Bernsteina – jazyková a sociální podmíněnost vzdělanosti, teorie P. Bourdieho a P. Willise.
  • Současná a mezinárodní paradigmata sociální pedagogiky a prolínání s výchovou ve volném čase. Mezinárodní komparace na vybraných případech.
  • Oblast výchovy ve volném čase
  • Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času. Typologie volnočasových aktivit a jejich význam v pozdně moderní společnosti.
  • Historické pohledy na výchovu ve volném čase a jejich prolínání s oblastí sociální pedagogiky, výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco). Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu na základě samostudia (četby) jejich díla).
  • Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky. Teorie her a jejich aplikace do procesu explanace lidské každodennosti. Hra v kontextu transakční analýzy. Význam moderních simulačních her (jejich principy a proces vytváření), výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
  • K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie. Nové trendy v oblasti výchovy ve VČ (edutainment), strategie užívané ve výzkumu VČ a marketingových strategií.
Literatura
    povinná literatura
  • Experiential learning and outdoor education : traditions of practice and philosophical perspectives. Edited by S. J. Parry - Pete Allison. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, xi, 134. ISBN 9780367279295. info
  • Zahrady pozemských radostí : pohled z dějin výchovy v přírodě. Edited by Allan Gintel. Vydání první. Praha: Gasset, 2019, 378 stran. ISBN 9788087079553. info
  • JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Vydání první. Praha: Portál, 2019, 265 stran. ISBN 9788026214854. info
  • KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212508. info
  • KOLB, David A. Experiential learning : experience as the source of learning and development. Second edition. Upper Saddle River: Experience Based Learning Systems Inc., 2015, xxv, 390. ISBN 9780133892406. info
    doporučená literatura
  • Christine Woyshner. (2014). Leaders in Social Education : Intellectual Self-Portraits. Brill | Sense.
  • Anderson, A. (2017). The five-factor model for leisure management: pedagogies for assessing personality differences in positive youth development programmes. World Leisure Journal, 59(1), 70–76.
  • ISIDORI, E., SANDOR, I., & FAZIO, A. (2017). Virtual Reality, Educational Games, and Leisure in Contemporary Society: The Sport Pedagogy Point of View. ELearning & Software for Education, 3, 146.
  • HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice : JČU, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7394-240-3.
  • HÁJEK, B.; HOFBAUER, J.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha : Portál, 2008, 240 s. 978-80-7367-473-1.
  • LORENZOVÁ, Jitka. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 335 stran. ISBN 9788073086503. info
  • Participace a zájmové organizace v České republice. Edited by Zdenka Mansfeldová - Aleš Kroupa. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005, 244 s. ISBN 8086429539. info
  • NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004, 135 stran. ISBN 807315014X. info
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství : výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido, 2002, 111 stran. ISBN 8073150069. info
Výukové metody
Projektování, plánování, diskuse, konzultace.
Metody hodnocení
kolokvium: písemná tvorba závěrečné zprávy z volnočasové edukačního programu a diskuse
Informace učitele
Podmínky pro absolvování kolokvia: plánování a realizace výzkumu ve volném čase, tvorba závěrečné zprávy a její prezentace na konci semestru, diskuse a reflexe. Požadavky k tvorbě závěrečné zprávy: obhajoba závěrečné práce podle jedné z následujících voleb (odvíjí se od zaměření disertační práce a zájmové profilace studenta): - koncepce vlastního autorského edukativního rozvojového projektu, - evaluace autorského edukativního rozvojového projektu, - přehledová studie analyzující současné trendy v oblasti výzkumu ve volném čase, - analýza sociálně pedagogické situace skupiny nebo jednotlivce a návrh intervence pedagogické situace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.