SOk412 Základy psychologie a sociologie

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0.3/0.6/0. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz má studentovi zprostředkovat orientaci v základních psychologických pojmech, teoriích a významných postavách.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
orientovat se v základních teoretických koncepcích
rozumět základním psychologickým pojmům
používat správně psychologickou terminologii
Osnova
  • 1) Úvod do psychologie
  • pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, pedagogická psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, filozofie; psychologie jako pomáhající profese, syndrom vyhoření a jeho prevence
  • 2) Základní psychologické směry a jejich historický vývoj
  • pojmy: asocianizmus, asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, blízkosti, kontrastu, ...); gestaltizmus (tvarová psychologie), gestalt zákony – figura/pozadí, pregnantosti (dobrého tvaru: uzavřenosti, blízkosti, podobnosti, ...); behaviorizmus, paradigma S-R; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému
  • osobnosti: D. Hume, J.S.Mill, K. Koffka, M. Wertheimer, W. Köhler, J.B. Watson, E.C. Tolman
  • 3) Vnímání
  • pojmy: vnímání, čití, sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra; iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test; nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv), pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání velikosti; nápovědi zrakového vnímání binokulární, stereoskopické vidění, binokulární paralaxa; nevědomé vnímání (Helmholtz); okohybné svaly, sakadické pohyby; tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy teorie: konstruktivistické výklady vnímání, přímé výklady jednání, ekologická teorie J. Gibsona
  • osobnosti: H. von Helmhotlz, H. Rorschach, J. Gibson
  • 4) Paměť
  • pojmy: explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá paměť; pracovní paměť, fonologický okruh, vizuálně prostorový náčrtník, centrální vykonavatel; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení: kontext, emoce, opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; paměť a představivost, eidetická vloha, mnemotechnika; vybavování autobiografických událostí; křivka zapomínání (Ebbinghaus); druhy učení: senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting), primární a sekundární podmiňování, klasické a operantní podmiňování; reflexologie; pojmové učení; sociální učení
  • autoři: H. Ebbinghaus, I.P. Pavlov, B. Skinner, A. Bandura, G.A. Miller
  • 5) Mentální reprezentace
  • pojmy: reprezentace mentální, vnější, analogová, propoziční; mentální schéma, mentální pojem, princip úspornosti vs. informativnosti; atribut; prototyp
  • osobnosti: E. Roschová
  • 6) Myšlení
  • pojmy: indukce, dedukce, heuristika, vhled; pravidlo poměrného základu a jeho porušení; asimilace, akomodace, schéma, stálost objektu, reverzibilita; myšlení a morálka – autonomní a heteronomní morálka, Kohlbergova stádia vývoje morálního usuzování;
  • teorie: Piagetova teorie vývoje myšlení, konstruktivistický přístup v pedagogice
  • autoři: J. Piaget, A. Tversky, D. Kahneman, L. Kohlberg
  • 7) Inteligence
  • pojmy: inteligence jako kognitivní proměnná, sociální inteligence, emoční inteligence, inteligence jako reálná vlastnost, operacionalistický pohled na inteligenci; g-faktor, fluidní a krystalická inteligence, verbální a neverbální inteligence, inteligence a kultura, testování inteligence, kulturně férové testy inteligence
  • autoři: C. Spearman, R.B. Cattel
  • 8) Pozornost
  • pojmy: pozornost aktivní a pasivní, zaměřená a rozdělená; fénomén/problém koktejlové párty
  • teorie: Broadbentova teorie filtru
  • 9) Myšlení a řeč
  • pojmy: syntax, hloubkové syntaktické struktury, generativita (Chomsky), sémantika, metafora (Lakoff); foném, morfém, propozice; amodálnost propoziční reprezentace; lexikon; Wernickova afázie, Brocova afázie; sakády a fixace při čtení písma; analytická a syntetická metoda při učení čtení/psaní; jazyk jako socio-kulturní fenomén, vnitřní řeč, simultánnost myšlení, sukcesivnost řeči; lingvistický relativizmus
  • teorie: teorie hloubkových syntaktických struktur (Chomsky); významy jako metafory tělesné zkušenosti (Lakoff); teorie vztahu myšlení a řeči (Vygotskij); Sapir-Whorfova teorie
  • autoři: N. Chomsky, G. Lakoff, L. Vygotskij
  • 10) Emoce pojmy: specifika emocí – aspekt hodnocení, orientování, tělesné zakotvení; emoce jako následek tělesných/fyziologických reakcí; emoce jako následek kognitivního hodnocení (např. myšlení u deprese); evolucionistický přístup ke zkoumání emocí, emoce a výrazy tváře; alexytimie
  • teorie: James-Langova teorie emocí; teorie W. Cannona; teorie R. Plutchika
  • 11) Tvořivost
  • pojmy: konvergentní a divergentní myšlení, role představivosti v tvořivém procesu
  • 12) Kognice-osobnost
  • pojmy: kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (H. Witkin)
  • 13)
  • Motivace
  • pojmy: motiv, incentiva; motivace podle hlavních psychologických směrů: behaviorizmus, kognitivní psychologie, psychoanalýza, humanistická psychologie; deficitní potřeby a metapotřeby; hledání smyslu jako motivace
  • osobnosti: A. Maslow, V.E. Frankl
Literatura
    povinná literatura
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
  • ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
    doporučená literatura
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Translated by Irena Strossová. 1. čes. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 246 s. ISBN 8024402491. info
  • GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000, 425 s. ISBN 80-86226-07-7. info
Výukové metody
přednášky, seminární setkávání (zahrnuje příklady, diskuse)
Metody hodnocení
aktivní účast na semináři, četba, příprava na každý seminář, splnění třech úkolů v terénu, písemný test, požadována 70% úspěšnost
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOk412