PdF:SP2114 Intervenční postupy – simulace - Informace o předmětu
SP2114 Intervenční postupy – simulace u jedinců s narušenou komunikační schopností
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2114/Kombi01: Pá 24. 11. 14:00–19:50 učebna 12, Pá 8. 12. 8:00–13:50 učebna 12, J. Dezort
SP2114/Prez01: Út 15:00–16:50 učebna 19a, J. Dezort - Předpoklady
- Intaktní komunikační schopnost
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studující s možnostmi a postupy podpory a rozvoje komunikační schopnosti u osob s narušenou komunikační schopností. Studentky a studenti se seznámí se specifiky přístupu k různým věkovým kategoriím.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • student/ka se bude orientovat v intervenčních a terapeutických přístupech k osobám s narušenou komunikační schopností • student/ka se bude orientovat v problematice kontaktu a spolupráce s klientem, s rodiči, zákonnými zástupci, pedagogy a dalšími odborníky v kontextu komplexní podpory osob s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- • Intervenční přístupy k rozvoji foneticko-fonologické roviny u dětí předškolního věku, před zahájením povinné školní docházky – specifika postupů logopedické intervence, terapeutické materiály. • Specifika komunikace a spolupráce s klientem – dítětem, žákem, dospívajícím a adolescentem v rámci logopedické intervence a podpory. Role mezioborové spolupráce. • Komunikace a spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v rámci logopedické intervence a podpory. Možnosti mezioborové spolupráce • Spolupráce se školou v rámci logopedické intervence a podpory žáků s narušenou komunikační schopností, metodické vedení. • Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze • Logopedická terapie a její specifika u žáků v období dospívání a adolescence, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. • Využití metod zprostředkovaného učení v rámci intervenčních přístupů u dětí předškolního věku, školního věku adolescentů.
- Literatura
- povinná literatura
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- doporučená literatura
- ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 s. ISBN 80-7178-546-6. info
- MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
- neurčeno
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
- Výukové metody
- diskuze, domácí příprava, studium odborné literatury, seminární práce/prezentace
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SP2114