PdF:SP2920 Intervenční postupy – Speciáln - Informace o předmětu
SP2920 Intervenční postupy – Speciálněpedagogická podpora a intervence u osob s postižením zraku
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2920/01_prez: St 8:00–9:50 učebna 33, D. Levíček, V. Linhartová, M. Vrubel, skupina pro prezenční studující, výuka každou středu 8:00-9:50
SP2920/02_kombi: So 7. 10. 8:00–13:50 učebna 22, So 2. 12. 8:00–13:50 učebna 24, D. Levíček, V. Linhartová, M. Vrubel, skupina pro kombinované studující, výuka v soboty 7. 10. a 2. 12. 8:00-13:50 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. Dále je cílem pomocí simulací představit potřeby žáků a studentů se zrakovým postižením ve vzdělávacím procesu a vytvořit předpoklad pro vhodnou volbu intervenčních postupů budoucími učiteli. Dalším cílem je naučit studenty pracovat s žáky se zrakovým postižením v jejich přirozeném prostředí, simulovat situace, vrámci kterých se žáci srůzným typem snížených zrakových funkcí a zrakovým postižením učí znalostem a speciálním dovednostem jako sebeobsluze, prostorové orientaci a samostatnému pohybu. Simulace budou provedeny v interiérovém a exteriérovém simulátoru - SIMU. Základem tohoto kurzu je zážitkové učení studentů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět různým typům a stupňům postižení zraku a jejich vlivu na běžný život člověka
- vyvodit na základě diagnózy a omezení zraku základní doporučení pro oblast sebeobsluhy a samostatného pohybu
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období vzdělávání žáka s postižením zraku
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období adolescence a dospělosti
- umět využít Braillovo písmo v praxi - Osnova
- • Historie školní a sociální intervence při práci s osobami se zrakovým postižením.
- • Školská poradenská zařízení.
- • Sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na každodenní život.
- • Komunikace s osobami se zrakovým postižením a jejich rodinou.
- • Simulace poruch binokulárního vidění a následný nácvik práce s žákem s narušeným binokulárním viděním, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace zhoršené kvality barvocitu a následný nácvik práce s žákem se sníženou schopností barevného vidění, využití hranových filtrů a chromatogeních čoček, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace zmenšeného zorného pole a následný nácvik práce s žákem s výpadky v zorném poli, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace různých stupňů slabozrakosti, praktický nácvik práce slabozrakého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace praktické a absolutní nevidomosti, praktický nácvik práce nevidomého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- • Nácvik výuky sebeobsluhy žáka se zrakovým postižením (nácvik v interiérovém simulátoru).
- • Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu žáka v mikroprostoru a makroprostoru (nácvik na speciální simulační dráze).
- • Nácvik psaní a čtení Braillova písma
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
- neurčeno
- The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- Výukové metody
- projektová výuka, diskuse, simulace
- Metody hodnocení
- vypracování a prezentace projektu, závěrečné zkoušení
Účast min. 70% - Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SP2920