SPROC_SP2f Specializace 2f Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Antel (cvičící)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící)
Mgr. Hana Moravčíková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPROC_SP2f/Kombi01: So 23. 9. 14:00–19:50 učebna 1, Pá 29. 9. 8:00–13:50 učebna 1, Pá 13. 10. 14:00–19:50 učebna 1, Pá 27. 10. 8:00–13:50 učebna 1, Pá 3. 11. 8:00–13:50 učebna 1, V. Antel, P. Dvořáčková, H. Moravčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem oborové specializace v etopedii je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace dětí v riziku nebo s poruchami emocí a chování (PECh), základní orientace v situaci dítěte a v možnostech řešení. Studenti se budou orientovat v systému poradenských a výchovných zařízení (škola, poradna, preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova). V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch emocí a chování (PECh), o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • 1. Etopedie – základní informace, východiska, terminologie, trendy.
  • 2. Souvislosti poruch emocí a chování (PECh) a kvality života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti.
  • 3. Dynamický přístup k poruchám chování. Cílové skupiny etopedie. Teorie resilience – ochranné a rizikové faktory. Včasná (raná) intervence.
  • 4. Definice poruchy emocí a chování a možnosti jejich využití pro uchopení situace dítěte.
  • 5. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí
  • 6. Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly, fáze (prevence, intervence, rehabilitace). Informovaná intervence.
  • 7. Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD). Systém poradenských a intervenčních zařízení.
  • 8. Systém školských výchovných zařízení (preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova), tzv. náhradní výchovná péče.
  • 9. Uvedení do problematiky vedení případu. Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace. Uvedení do plánování intervence, zásady.
  • 10. Legislativní rámec (nejlepší zájem dítěte, úmluva o právech dítěte, zákony, vyhlášky, oficiální dokumenty – OSPOD, Občanský zákoník, metodické pokyny….)
Literatura
    povinná literatura
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
Výukové metody
Výuka formou semináře - individuální příprava, skupinová práce, diskuse, skupinové aktivity.
Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích - individuální příprava - četba a písemné reflexe četby – skupinová práce - individuální studium povinných knih - vedení individuálního portfolia - zkouška - písemná forma (4 otevřené otázky) Bude upřesněno na začátku semestru.
Informace učitele
Doporučená literatura
Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole (Aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Triton.
Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education.
Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál.
Leona Běhounková. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči (Vyd. 1.). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fak.
Macek, P. (2003). Adolescence (Vyd. 2., upr.). Praha: Portál.
Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství.
Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál.
Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV.
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál.
Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku (1. vyd.). Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (1999). Úvod do psychologie (2. vyd.). Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2002). Úvod do psychologie (2. vyd.). Praha: Karolinum.
Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice - popis - následky (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (2. rozš. a přeprac. vyd.). Brno: Paido.
Vojtová, V. (2006) Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. (Ed.). Inkluzivní a kognitivní edukace: sborník přednášek. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.