PdF:SPc523 Obor: Psychopedie 1 - Informace o předmětu
SPc523 Obor: Psychopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/3. 18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc523/Kombi01: Pá 20. 10. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 27. 10. 14:00–19:50 učebna 50, So 11. 11. 14:00–19:50 učebna 1, P. Sochor
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu SPk116 Psychopedie – základy oboru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace psychopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace žáků s mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s mentálním postižením.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s mentálním postižením;
- ovládat práci s žáky s mentálním postižením na úrovni asistenta pedagoga. - Osnova
- 1. Psychopedie: charakteristika, předmět, cíle, terminologie, mezioborová spolupráce. Historie oboru, trendy v současnosti, odborníci, literatura. 2. Mentální postižení: charakteristika dle různých autorů, etiologie, klasifikace. Možnosti podpory osob s mentálním postižením od raného věku po dospělost. 3. Demence: charakteristika, projevy, typy, možnosti podpory osob s demencí. Sociálně podmíněné mentální postižení: charakteristika, projevy, možnosti podpory dětí. 4. Lehké mentální postižení: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 5. Středně těžké mentální postižení: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 6. Poradenské služby pro děti a žáky s mentálním postižením ve škole a mimo ni. Legislativní ukotvení. Podpůrná opatření. 7. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů s mentálním postižením od předškolního věku po dospělost. Podpora v inkluzivní a speciální škole. Asistent pedagoga. Legislativní ukotvení. 8. Charakteristika RVP PV, RVP ZV, RVP ZŠS. Podpůrná opatření. Zásady práce s dítětem a žákem s mentálním postižením a poruchou autistického spektra v inkluzivní a speciální škole. 9. Symptomatické poruchy řeči. Systémy alternativní a augmentativní komunikace vhodné pro osoby s mentálním postižením. 10. Komplexní diagnostika se zaměřením na mentální postižení. 11. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením. Neziskové organizace. Speciálně pedagogická podpora. 12. Terapie a intervence pro osoby s mentálním postižením a jejich dostupnost, aplikace v praxi. 13. Rodiny s dětmi s mentálním postižením: fáze vyrovnávání se s postižením dítěte, fungování rodiny, role sourozenců, vize do budoucnosti, možnosti podpory rodiny ze strany odborníků. Literatura k tématu.
- Literatura
- Bachmann, P., Vítek, A. (2014) Vybrané kapitoly managementu nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
- Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
- Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Dlouhá, J., Dlouhý, M., Neubauerová, L., Sýkorová, Z., Dostálková, M. (2013) Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
- Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
- Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
- Pipeková, J. (2006) Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD.
- Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
- Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018) Mentální postižení. Praha: Grada.
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Výukové metody
- Přednáška s aktivní účastí studentů.
- Metody hodnocení
- Anotace odborné publikace z oboru psychopedie. Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SPc523