SZ6106 Aktivizující výukové metody

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6106/01: Čt 9:00–10:50 učebna 78, J. Kratochvílová, E. Trnová, D. Veselá
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 59 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty: - systematickými znalostmi o podstatě a zásadách badatelského vzdělávání (BOV); - dovednostmi vytvářet výukové materiály a pomůcky pro BOV; - dovednostmi tvorby komplexních výukových modulů; - schopnostmi rozvíjet vlastní kreativitu. - znalostmi o podstatě kritického myšlení - znalostmi některých metod kritického myšlení, včetně využívání aktivního učení odehrávajícího se ve fázích evokace – uvědomění si významu informací – reflexe - dovednostmi volit z nástrojů a metod kritického myšlení efektivní k dané situaci, aby si žáci mohli vytvářet své vlastní názory, hodnoty a přesvědčení - zkušenostmi z reflektování vlastního učení a dovednostmi využívat žákovu neustálou reflexi vlastního učení jako jednoho z nástrojů celoživotního vzdělávání; - schopnostmi rozvíjet vlastní kreativitu při aplikaci metod v rámci vlastních příprav na výuku - základními znalostmi a dovednostmi projektové výuky.
Výstupy z učení
Student: - aplikuje teoretické poznatky o BOV v praxi; - vytvoří výukové materiály a pomůcky pro BOV; - rozvíjí vlastní kreativitu a kreativitu žáků; - aplikuje teoretické poznatky o metodách rozvíjejících kritické myšlení v praxi; - reflektuje vlastní učení; - aplikuje třífázový model učení E-U-R a metody rozvíjející kritické myšlení žáků v rámci vlastních příprav na výuku; - rozvíjí vlastní kreativitu a kreativitu žáků; - má představu o jednotlivých fázích žákovského projektu.
Osnova
  • • Seminář č. 1 Základní pojmy BOV: konstruktivismus, otevřené učení, bádání. Požadavky na ukončení předmětu. • Seminář č. 2 Bádání: typy bádání, tvorba otázek, praktický nácvik přípravy různých typů bádání. • Seminář č. 3 Badatelský cyklus – seznámení s praktickými ukázkami. • Seminář č. 4 Tvorba materiálů pro BOV na základě získaných informací. • Seminář č.5 Sebereflexe a peer-assessment vytvořených materiálů. • Seminář č. 6 Základní pojmy – co je kritické myšlení, kmeny a kořeny, I.N.S.E.R.T., zdroje. Požadavky na ukončení předmětu. • Seminář č. 7 Čtení s předvídáním, podvojný deník, životabáseň. Praktické seznámení s metodami. • Seminář č. 8 Skupinová výuka a koooperativní výuka, skládankové učení. Praktické seznámení s metodami. Seminář č. 9 Třífázový model učení (E-U-R), praktické seznámení, individuální aplikace dle zaměření studentů • Seminář č.10 Metody reflexe, sebereflexe a peer-assessment vytvořených materiálů, příprav na výuku. Seminář č. 11 Projektová výuka
Literatura
    povinná literatura
  • TRNA, Josef a Eva TRNOVÁ. Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2015, 133 s. Pedagogický vývoj a inovace 2. ISBN 978-80-7315-252-9. info
Výukové metody
Strategie výuky: Workshop, skupinová výuka, diskuze, projekt.
Metody hodnocení
Aktivní účast a plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.