XHV01 Základy hudební teorie a dějin hudby

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/0/0. 4 konzultace za semestr (v kombinované formě). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHV01/PrezPred01: St 8:00–8:50 učebna 36, P. Hala
XHV01/01: Pá 22. 9. 8:00–9:50 učebna 36, So 16. 12. 8:00–9:50 učebna 36, P. Hala
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro praktické hudební disciplíny. Student se má seznámit s přehledem dějin hudby.
Výstupy z učení
Student zná stupnice, důležité intervaly, často používané akordy, italské hudební názvosloví, má základní přehled o dějinách hudby. Umí zapsat kadenci. Student je seznámen s přehledem dějin hudby.
Osnova
  • Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Durové a mollové stupnice. Základní intervaly, základní a odvozené sekundy a tercie. Durové a mollové kvintakordy, dominantní septakord, obraty akordů. Kadence, funkce akordů, kytarové značky. Dějiny hudby - stručná charakteristika stylových období s příklady významných skladeb. Ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, konstrukce vybraných svrchních intervalů základních a odvozených, konstrukce durových a mollových kvintakordů a jejich obratů a dominantního septakordu a jeho obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky. Základní znalost periodizace dějin hudby a vybraných kompozic.
Literatura
  • e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1. info
  • KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
  • CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK a Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 s. ISBN 80-210-1963-8. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986, 197 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické procvičení
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Požadavky k ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, konstrukce vybraných svrchních intervalů základních a odvozených, konstrukce durových a mollových kvintakordů a jejich obratů a dominantního septakordu a jeho obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky. Základní informace o vývoji hudby a vybraných skladbách. Test obsahuje cca 55 bodově ohodnocených kroků, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout nejméně 30 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.