XHVp04 Hra na klavír 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Ryšánková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVp04/01: Po 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHVp04/02: St 15:00–15:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHVp04/03: Čt 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHVp04/04: St 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHVp04/05: Čt 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
XHVp04/06: St 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si principy klavírní improvizace a využít základní stylizace při doprovodu lidových a umělých písní. Student bude schopen využít klavírního doprovodu při hlasových cvičeních a na základě nabytých znalostí hrát písně se zpěvem s přihlédnutím na potřeby hlasové výchovy.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- improvizovat doprovod lidových i umělých písní;
- vytvářet předehru a dohru k písním;
- interpretovat drobnější skladby z oblasti klavírní tvorby vhodné pro děti předškolního věku.
Osnova
  • Mollové stupnice (harmonické) a akordy: a, e, h, d, g, c, f.
  • Mollová kadence od bílých kláves.
  • Modulace přes dominantní septakord.
  • Hlasová cvičení v durových tóninách s použitím tóniky a subdominanty v doprovodu.
  • Lidové a umělé písně.
  • Interpretace dvou přednesových skladeb z doporučené literatury.
Literatura
    povinná literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. VÝBĚR PÍSNÍ PRO KLAVÍRNÍ IMPROVIZACI OBORU UČITELSTVÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
    neurčeno
  • Eben, Petr. Svět malých. Praha: Supraphon 1981.
  • Hanuš, Jan - Kalabis, Viktor. Skřivánek - Sborník písní pro MŠ. Praha: PANTON 1973.
Výukové metody
Osvojování technických cvičení (mollové stupnice a akordy). Praktické využití kadencí, modulace a základních stylizací při klavírním doprovodu písní a hlasových cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zápočet. Praktické ukončení - požadavky k zápočtu: mollové stupnice a akordy: a, e, h, d, g, c, f. Mollová kadence od bílých kláves. Hra základních hlasových cvičení v durových tóninách po půltónech s použitím tóniky a subdominanty v doprovodu s modulací přes D7. Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň v tóninách C, D, Es, E, F a G dur. Transpozice písní do blízkých tónin. Hra 25 písní s předehrou a zpěvem. Interpretace dvou přednesových skladeb z doporučené literatury. Povinnost navštěvovat výuku. 85% účast.
Navazující předměty
Informace učitele
Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí k vyučujícímu, u kterého předmět již studovali.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.