XPP02 Vstupní pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
prezenční studium 5 dní, kombinované studium 3 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Pospíchalová (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Štěpánková (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPP02/KombiSem01: Pá 22. 9. 10:00–11:50 učebna 39, Pá 8. 12. 17:00–18:50 učebna 41, J. Sklepníková, L. Štěpánková
XPP02/KombiSem02: Pá 22. 9. 10:00–11:50 učebna 41, Pá 8. 12. 17:00–18:50 učebna 39, J. Sklepníková, L. Štěpánková
XPP02/PrezSem01: Út 26. 9. 13:00–16:50 učebna 42, Út 24. 10. 13:00–16:50 učebna 42, Út 21. 11. 13:00–16:50 učebna 42, J. Sklepníková, L. Štěpánková
XPP02/PrezSem02: Út 26. 9. 13:00–16:50 učebna 41, Út 24. 10. 13:00–16:50 učebna 41, Út 21. 11. 13:00–16:50 učebna 41, J. Sklepníková, L. Štěpánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům počáteční empirickou zkušenost s různými typy mateřských škol a jejich vzdělávací koncepcí. Seznámit se s provázaností s předcházejícím a následným stupněm péče a vzdělávání dětí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • orientovat se v různých koncepcích současných mateřských škol; • předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) tvrzení o různorodosti vzdělávacích koncepcí a výukových stylů učitelů MŠ; • porozumět kontinuitě v péči a vzdělávání dětí předškolního věku a přechodu do primárního vzdělávání; • použít informace o sobě, vyhodnotit svoje slabé a silné a silné stránky, využít poznáni sebe sama k dalšímu rozvoji; • uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi.
Osnova
  • Praxe probíhá po dobu jednoho týdne. První den navštíví studenti zařízení pro děti do tří let, následuje třídenní hospitace na fakultních mateřských školách v Brně, které byly ohodnoceny ČŠI jako příklady dobré praxe. Školy jsou vybírány tak, aby se lišily svým zaměřením (Daltonský plán, Začít spolu, Podpora zdraví v MŠ, běžné mateřské školy). Poslední den praxe hospitují v 1. třídě základní školy. Na praxi navazují reflektivní semináře, kterých se účastní pedagog a psycholog z řad vysokoškolských učitelů. Studenti reflektují různé vzdělávací koncepce a výukové styly jednotlivých učitelů. Studenti poznávají dynamiku svého chování a prožívání, své sebepojetí. Poznávají silné stránky své osobnosti se zaměřením na jejich další rozvoj.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
    neurčeno
  • Classroom management strategies : gaining and maintaining students' cooperation (Orig.) : Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
Výukové metody
pozorování v mateřské škole, dětské skupině, hospitace v 1. třídě ZŠ, reflektivní seminář
Metody hodnocení
Seminární práce (esej) na téma: „Co mi přinesla vstupní pedagogická praxe?“
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.