YSP01 Oslabení dílčích funkcí a prevence deficitů v předškolním věku

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YSP01/Kombi01: Pá 6. 10. 12:00–17:50 učebna 37, P. Dvořáčková
YSP01/Prez01: St 16:00–17:50 učebna 54, P. Dvořáčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte v předškolním věku a možnostmi jejich rozvoje v MŠ.
Výstupy z učení
Student se seznámí s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte předškolního věku v kognitivních a percepčních funkcích, v oblasti sociální a emoční.
Student získá přehled základních možností podpory dítěte a rozvoje jednotlivých oslabených funkcí.
Osnova
  • Oslabení dílčích funkcí – definice, obsah pojmu.
  • Zrakové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Sluchové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Pozornost a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Paměť a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Intermodální kódování a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Stimulační baterie a aktivity k rozvoji dílčích funkcí (standardizované, autorské)
Literatura
  • SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
  • VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení pro lepší učení : vysvětlení a rady pro rodiče, pedagogy, asistenty a jiné odborníky, jak cvičit s dětmi. Photo by Jan Chlebníček. Vydání první. Olomouc: Fontána, 2018, 136 stran. ISBN 9788073369323. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015, 263 stran. ISBN 9788026208754. URL info
  • GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze : pohyb a učení v raném dětství. 1. vyd. [Bratislava]: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012, 265 s. ISBN 9788097103309. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 197 s. ISBN 9788073673215. info
Výukové metody
Prezentace jednotlivých oblastí oslabení výkonu, diskuze, praktická cvičení spojená s metodami a technikami, práce s pomůckami.
Metody hodnocení
Případová studie podle studentem zvoleného zadání.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.