PdF:YVVk01 Artefiletika v předškolním vzd - Informace o předmětu
YVVk01 Artefiletika v předškolním vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/1. 12 konzultací (bloková výuka). 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YVVk01/01: Pá 6. 10. 8:00–9:50 učebna 19, 8:00–9:50 učebna 21, Pá 20. 10. 14:00–15:50 učebna 13, Pá 1. 12. 9:00–10:50 učebna 19, 9:00–10:50 učebna 21, Pá 15. 12. 10:00–11:50 učebna 15, P. Novotná, V. Rodová, H. Stadlerová, D. Taylor
- Předpoklady
- Absolvování didaktiky výtvarných činností, didaktiky hudební výchovy a základů dramatické výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit možnosti uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích a nabídnout pojetí, které respektuje individuální dispozice dítěte a směřuje k sebepoznání, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji v předškolním vzdělávání. Předmět nabídne teorii a praxi artefiletického pojetí expresivní tvorby (výtvarné, hudební, dramatické) v mateřské škole. Přiblíží jeho specifika, nabídne příklady, jak realizovat artefiletické činnosti v mateřské škole. Bude se zabývat konkrétními příklady z pedagogické praxe, které prokazují přínos osobnostnímu a sociálnímu rozvoji se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Orientovat se v problematice různorodých pojetí výtvarného a hudebního vzdělávání a uplatnění expresivní tvorby v pomáhajících profesích. Projevit znalosti a dovednost z artefiletiky, umět projektovat, realizovat a reflektovat výtvarnou, hudební a dramatickou činnost pro předškolní vzdělávání v artefiletickém pojetí.
- Osnova
- Osobnostní a sociální rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání Role umění předškolním vzdělávání Arteterapie, speciální výtvarná výchova, artefiletika, muzikofiletika – teoretická východiska, odlišnosti Principy artefiletické koncepce Průběh artefiletické aktivity v mateřské škole Expresivní tvorba a reflexivní dialog Přínos artefiletiky v předškolním vzdělávání
- Literatura
- doporučená literatura
- DRLÍČKOVÁ, S. (2014). Muzikofiletika. In Arteterapie, 2014, č. 34, s. 75–89. GÉRINGOVÁ, J. (2011). Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karoli
- Výukové metody
- Tvořivé, zážitkové a reflektivní činnosti
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (100%), reflexe procesu tvorby
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/YVVk01