ZeC109 Regionální geografie s didaktikou I

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
20 hod. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je aktivní formou studujícím zprostředkovat:
a) věcnou podstatu regionální geografie,
b) témata a koncepty spojené s regionální geografií, které je možné považovat za vysoce relevantní pro výuku geografie na ZŠ,
c) efektivní výukové strategie využitelné ve výuce regionální geografie na ZŠ.
Předmět se zaměřuje především na aktuální problémy, které mohou mít dosah jak v daném regionu, tak se mohou promítat i do našeho lokálního prostředí (řádovost).
Výstupy z učení
Studující:
zhodnotí formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV a posoudí obsah učebnic geografie pro ZŠ ve vztahu k vybranému regionu;
popíše, v čem spočívá tzv. nová regionální geografie a konceptově zaměřená výuka;
definuje a prostorově ukotví vybrané regiony a charakterizuje je;
vysvětlí a na příkladech prokáže znalosti zákonitostí a vztahů v rámci vybraného regionu;
aplikuje vybrané koncepty regionální geografie nebo problémy do lokálního měřítka;
diskutuje aktuální globální problémy z vybraného regionu;
vyhledává, sbírá, organizuje, analyzuje, interpretuje a hodnotí geografické informace a zdroje dat;
na vybraných tématech z regionální geografie popíše a zdůvodní cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení;
na příkladech uvede, jak je možné přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky regionální geografie na základní škole;
prezentuje a obhájí výukovou přípravu (dle zadané struktury) založenou na případové studii;
spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu.
Osnova
  • 1. Regionální geografie - vybrané přístupy (1h)
  • 2. Didaktické ukotvení regionálních geografií podle RVP ZV (2h)
  • 3. Světový oceán (1h)
  • 4. Evropa – vymezení a regionalizace (1h)
  • 5. Evropa – přírodní, společenská, ekonomická a environmentální témata a jejich vazba na regionální geografii Česka (2 h)
  • 6. Regiony Evropy (4h)
  • 7. Česko – vymezení a regionalizace (1h)
  • 8. Česko – přírodní, společenská, ekonomická a environmentální témata a jejich vazba na regionální geografii Evropy (2h)
  • 9. Regiony Česka (4h)
  • 10. Konceptový přístup v regionální geografii - souhrnné opakování (1h)
  • 11. Žáci s SVP v hodinách zeměpisu – aplikace podpůrných opatření ve výuce regionální geografie (1h)
Literatura
    povinná literatura
  • ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Jan D. BLÁHA. Makroregiony světa : nová regionální geografie. Vydání první. Praha: Karolinum, 2019, 326 stran. ISBN 9788024642734. info
    neurčeno
  • Časopis Geografické rozhledy (vybraná tematická čísla)
Výukové metody
Kombinovaná výuka: přednášky, workshopy a skupinová práce, individuální samostatná práce.
Metody hodnocení
Pro získání kolokvia je nezbytné
a) zpracování vlastní výukové přípravy pro výuku vybraného regionu vypracované dle zadání,
b) absolvování písemného testu zaměřeného na ověřování znalosti místopisu a základních geografických znalostí.
Bude přihlíženo ke geografickému i didaktickému obsahu a formálním náležitostem. Kolokvium bude uděleno:
1. po odevzdání výukové přípravy, splnění hodnoticích kritérií a obhájení přípravy v odborné rozpravě (studující budou s kritérii hodnocení seznámeni v úvodu kurzu a v IS.MU).
2. po úspěšném absolvování testu ověřujícího znalost místopisu (slepá mapa) a po odevzdání písemných odpovědí na 10 otevřených otázek/úkolů (zdrojem otázek i odpovědí jsou publikace uvedené v seznamu literatury).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.