AJ0330 Literaturou k lepšímu světu

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. kombinace seminářů a terénní práce. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ0330/01: Út 12:00–13:50 kancelář vyučujícího, L. Podroužková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V románu Marcuse Zusaka Zlodějka knih začne hrdinka Liesel během bombardování Drážďan spontánně nahlas číst. Její četba přináší ostatním lidem v krytu útěchu a únik do jiného světa. Tento kurz nabízí možnost stát se podobným vyslancem potěchy prostřednictvím četby v nemocnici, dětském domově, domově pro seniory anebo v sociálně znevýhodněných rodinách. Kurz probíhá částečně prezenčně (4 setkání) a částečně v terénu a zahrnuje selekci vhodné četby, strategie čtení, četbu v terénu a reflexi této zkušenosti. Číst lze česky, anglicky nebo v jiném jazyce. Kurz je otevřen všem studentům MU. Upozornění: předmět je rozvrhován: je tedy třeba vyblokovat si čas konání 4 prezenčních setkání (2-3 na začátku, 1 na konci).
Výstupy z učení
Absolovováním kurzu atudent:
1. si osvojí teorii sdíleného čtení a ověří si ji praxí;
2. bude schopen zvolit vhodné čtení pro konkrétního čtenáře a situaci;
3. vytvoří plán a koncepci svého čtenářského projektu;
4. projeví organizační schopnosti zajištěním projektu a jeho časového harmonogramu projektu;
5. ověří svůj projekt k praxi a následně ho zhodnotí;
6. zhodnotí roli a přínosy četby a sdíleného čtení.
Osnova
  • Kurz je rozčleněn do tří bloků:
  • I. Fáze přípravná (výkladová):
  • 1. Koncept sdíleného člení a jeho přínos.
  • 2. Kritéria výběru knih.
  • 3. Příprava čtenářského projektu.
  • II. Práce v terénu:
  • 4. Čtení s ...
  • III. Reflexe a zpětná vazba:
  • 5. Individuální reflexe a hodnocení.
  • 6. Reflexe a zpětná vazba ve třídě.
Literatura
  • ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda : náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 118 stran. ISBN 9788026207207. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 9788070505991. info
Výukové metody
1. Úvod do problematiky čtení s praktickými ukázkami.
2. Projektová výuka.
3. Reflektivní učení.
Metody hodnocení
1. Povinná docházka.
2. Projekt (pilotáž četby.
3. Hodnocení projektu, reflexe a sebehodnocení.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: Kurz zahrnuje 3-4 úvodní lekce (týdny), přípravnou fázi projektu, projekt v terénu a závěrečné setkání. Je tedy třeba vyblokovat si v rozvrhu určený čas na dané schůzky.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3745
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/AJ0330