PdF:AJ1306 Vztahy mezi kulturami A - Informace o předmětu
AJ1306 Vztahy mezi kulturami A
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Ailsa Marion Randall, M.A. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ1306/OS01: Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 8. 11. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 22. 11. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 6. 12. 8:00–9:50 učebna 11, A. Randall
AJ1306/OS02: Pá 27. 9. 12:00–13:50 učebna 10, Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 10, Pá 25. 10. 12:00–13:50 učebna 10, Pá 8. 11. 12:00–13:50 učebna 10, Pá 22. 11. 12:00–13:50 učebna 10, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 10, A. Randall
AJ1306/01: Čt 9:00–10:50 učebna 19a, Z. Janík
AJ1306/02: St 8:00–9:50 učebna 78, Z. Janík
AJ1306/03: Po 14:00–15:50 respirium (4. nadzemní podlaží), Z. Janík - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- English Language for Education (program PdF, B-AJ3SA) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to enhance students’ intercultural awareness and improve their communication skills in intercultural settings. Students will explore how various cultures worldwide, including their own, are defined through verbal and non-verbal language, symbols and meanings assigned to the symbols, cultural values and perception of those values. The importance of international understanding and intercultural communication inside as well as outside the school context is emphasized.
- Výstupy z učení
- At the end of the course, students should be able to recognize aspects of intercultural communication; improve their communication strategies used in intercultural settings; apply various dimensions of culture in intercultural conflicts. Students should also develop positive attitudes towards other cultures and improve their skills as intercultural speakers of English.
- Osnova
- 1.Introduction 2.Culture and communication 3.Cultural identity 4.Cultural awareness and cultural differences 5.Explaining differences and similarities across cultures in Europe and elsewhere 6.Cultural values 7.Seeing the others: developing stereotypes and making judgments 8.National cultures and cultural diversity 9.Women and men in conversation: social identities affecting communication 10.Western, Japanese, and other styles of conversation 11.Differences in cultural values, communication and learning styles in an intercultural classroom setting 12.Effective Intercultural Communication
- Literatura
- povinná literatura
- JACKSON, Jane. Introducing language and intercultural communication. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, xx, 402. ISBN 9781138481619. info
- LIU, Shuang, Zala VOLČIČ a Cindy GALLOIS. Introducing intercultural communication : global cultures and contexts. London: Sage, 2011, x, 318. ISBN 9781848600362. info
- HOFSTEDE, Gert Jan, Paul PEDERSEN a Geert HOFSTEDE. Exploring culture : exerscises, stories and synthetic cultures. First published. London: Intercultural Press, 2002, xix, 234. ISBN 1877864900. info
- doporučená literatura
- Intercultural competence in higher education : international approaches, assessment and application. Edited by Darla K. Deardorff - Lily A. Arasaratnam-Smith. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, xxii, 311. ISBN 9781138693852. info
- NUNEZ, Carlos, Raya NUNEZ MAHDI a Laura POPMA. Intercultural sensitivity : from denial to intercultural competence. 4th, revised edition. Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2017, 183 stran. ISBN 9789023255550. info
- Building cultural competence : innovative activities and models. Edited by Fons Trompenaars - Kate Berardo - Darla K. Deardorff. First edition. Sterling, Virginia: Stylus, 2012, xii, 388. ISBN 9781579228040. URL info
- The Sage handbook of intercultural competence. Edited by Darla K. Deardorff - Derek Curtis Bok. London: Sage, 2009, xiv, 542. ISBN 9781412960458. info
- GUDYKUNST, William B. Bridging differences : effective intergroup communication. 4th ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2004, xvi, 425. ISBN 0761929371. info
- Výukové metody
- Group discussions, individual and group reflections, reflective writing
- Metody hodnocení
- Active class participation, reflective journal writings, online discussion contributions, final essay
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2429
If the student is away for a semester abroad, they should complete all the requirements except attendance. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/AJ1306