PdF:ASPG_011 Metodika výchovy - Informace o předmětu
ASPG_011 Metodika výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 8/0/0. 8. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 21. 9. 9:00–12:50 učebna 24, Pá 22. 11. 9:00–12:50 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro asistenty pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje budoucí asistenty pedagoga s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Studenti budou seznámeni s vybranými poznatky z teorie a metodiky výchovy, zejména se základy z teorie axiologické, etické, estetické a rodinné výchovy. Praktická příprava směřuje k tomu, aby si budoucí asistenti pedagoga osvojili základy dovedností nezbytných pro podporu výchovy žáků prostřednictvím vyučování a aby vedle toho byly u nich rozvíjeny specifické schopnosti a dovednosti kvalifikovaně posuzovat výchovný proces ve třídě, hodnotit potřeby a vývoj jednotlivých žáků v konkrétních situacích i z hlediska jejich celkového rozvoje, zejména pomáhat dětem najít cestu k sobě, ke své osobitosti, ke svému svědomí, vkusu, fantazii, tvořivosti, probuzení zájmů, ke způsobilosti se učit, poznávat, orientovat se v prostoru možností a rozhodovat se pro hodnotné životní cíle.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - orientace v teoretických základech dílčích témat obsahu předmětu - zachytit a analyzovat obtíže ve školní praxi
- Osnova
- Předmět je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí asistenta pedagoga. V tomto smyslu je stěžejní reflektovat specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také základy pro specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci edukantovi v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace; vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci. Obsah výuky tvoří témata zaměřená na utváření vlastností osobnosti (edukátora i edukanta), jejich charakteru, přesvědčení, postojů, motivů, citů, potřeb a zájmů a tomu odpovídajících forem chování a jednání. 1. Výchovné působení školy 2. Základní znalosti řešení výchovných problémů 3. Poruchy chování žáků 4. Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy 5. Orientace v požadavcích školy na žáka
- Literatura
- doporučená literatura
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN 8085866803. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktická cvičení, modelové situace.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, kde studenti prokáží základní orientaci v tématech předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ASPG_011