BIp032 Školní biologické pokusy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BIp032/01: Út 10:00–11:50 laboratoř 81, L. Vodová
BIp032/02: Čt 8:00–9:50 laboratoř 81, L. Vodová
BIp032/03: Út 8:00–9:50 laboratoř 81, L. Vodová
BIp032/04: Čt 12:00–13:50 laboratoř 81, L. Vodová
Předpoklady
Bip026 Didaktika přírodopisu 2
Vzdělání v botanice a zoologii na úrovni vysokoškolského bakalářského studia, vzdělání v didaktice přírodopisu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
naplánovat pokusy z biologie, ekologie a geologie pro druhý stupeň základních škol;
připravit pokusy z biologie, ekologie a geologie pro druhý stupeň základních škol;
realizovat pokusy z biologie, ekologie a geologie pro druhý stupeň základních škol;
reflektovat pokusy;
diskutovat nad přínosem pokusů ve výuce
Výstupy z učení
- student používá správnou odbornou terminologii a je schopen vybrat pojmy a jevy odpovídající úrovni žáků ZŠ - student vybírá a ve výuce využívá vhodné pokusy a pozorování pro dokladování vybraných jevů a procesů
Osnova
  • Přehled témat dle tematických celků Přírodopisu uvedených v RVP ZV):
  • I. Obecná biologie a genetika
  • 1. Třídění organismů, Výroba modelu buňky,
  • 2. Základy genetiky prakticky
  • II. Biologie hub
  • 3. Plísně a podmínky jejich vzniku
  • 4. Poznáváme houby s plodnicí
  • III. Biologie rostlin
  • 5. Léčivé rostliny
  • 6. Příjem, vedení a výdej vody rostlinami
  • IV. Biologie živočichů
  • 7. Založení žížalária, pozorování žížaly obecné
  • 8. Migrace na příkladu vybrané skupiny živočichů
  • V. Biologie člověka
  • 9. Stavba a funkce srdce (výroba dynamického modelu)
  • 10. Obsah jednotlivých živin v lidské stravě (analýza jídelníčku a jeho modifikace)
  • VI. Neživá příroda
  • 11. Sopečná činnost a její pozůstatky v ČR
  • VII. Základy ekologie. 12. Vlastnosti stanovišť (organismy jako indikátory)
Literatura
    povinná literatura
  • Hadač E. a kol. (1967): Praktická cvičení z botaniky. SPN, Praha.
  • Altmann A., Lišková E.: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha 1979.
    doporučená literatura
  • Saan A. (2002): 365 experimentů na každý den. České vydání: INFOA, 2007, Dubicko
  • Heinecke L. E. (2014): Kitchen Science Lab for Kids: 52 Family Friendly Experiments from Around the House (Hands-On Family). ISBN 978-1-59253-925-3
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2021. info
  • WINSTON, Robert M. L. Domácí laboratoř : vzrušující experimenty pro začínající vědce. Translated by Radek Chajda. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 159 stran. ISBN 9788026612834. info
  • ZANONCELLI, Anastasia. Kniha plná experimentů. Translated by Andrea Jacková. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 155 stran. ISBN 9788026612254. info
  • CHAJDA, Radek. Senzační výbušné experimenty. 1. vydání. V Brně: Edika, 2018, 70 stran. ISBN 9788026612285. info
  • Tuhle knihu znič ve jménu vědy! : verze Einstein. Translated by Jana Kordíková, Illustrated by Mike Barfield. Vydání první. Praha: Euromedia, 2018, 56 stran. ISBN 9788075495747. info
  • CHAJDA, Radek. Věda hrou. 1. vydání. Brno: Edika, 2018, 127 stran. ISBN 9788026612247. info
  • ARDLEY, Neil. 101 skvělých vědeckých experimentů. Translated by Petr Jansa. Praha: Dobrovský s.r.o., 2018, 119 stran. ISBN 9788075851024. info
  • Fantastické experimenty v kuchyni : více než 30 jedlých experimentů a kuchyňských aktivit. Translated by Eliška Janoušková. 1. vydání. Brno: CPress, 2017, 111 stran. ISBN 9788026414483. info
  • Kompost : snadno a ekologicky. Translated by Markéta Schubertová, Photo by Pauline Pears. Vydání první. Praha: Euromedia, 2017, 192 stran. ISBN 9788075492449. info
  • CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole : náměty do výuky pro celou třídu. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 124 stran. ISBN 9788026212485. info
  • Vědecké experimenty, co vám vyrazí dech. Translated by Lucie Bregantová. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2017, 128 stran. ISBN 9788025619742. info
  • Kniha zábavných experimentů. První české vydání. Praha: Svojtka & Co., 2015, 128 stran. ISBN 9788025615478. info
  • HEINECKE, Liz Lee. Zábavné vědecké pokusy pro děti : 52 experimentů, které zvládnete doma v kuchyni. Translated by Runka Žaludová. V Praze: Slovart, 2015, 144 stran. ISBN 9788075290281. info
  • PEREZ, Mélanie a Francesca MASSA. Zábavné pokusy pro zvídavé děti. Translated by Tomáš Kapic, Illustrated by Sandrine Lamour - Vincent Hubert. 1. vyd. Čestlice: Rebo International, 2014, 163 s. ISBN 9788025508541. info
  • Fascinující pokusy pro každý den. Translated by Ivana Rybecká, Illustrated by Glen Singleton. 1. vyd. Čestlice: Rebo, 2011, [202] s. ISBN 9788025505076. info
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
  • LORBEER, George C. a Leslie Weldemar NELSON. Science activities for elementary students. 11th revised edition. Dubuque: McGraw-Hill Education - Europe, 1999. ISBN 978-0-697-37789-0. info
  • LORBEER, George C. a Leslie Weldemar NELSON. Biologické pokusy pro děti : náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Translated by Zlata Hájková - Zdenka Matysová. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 197 stran. ISBN 8071781657. info
  • DURRELL, Gerald a Lee DURRELL. Amatérský přírodovědec :[všestranný praktický průvodce světem přírody]. Praha: Slovart, 1997, 320 s. ISBN 80-7209-030-5. info
  • MOLISCH, Hans a Richard BIEBL. Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 250 s. info
Výukové metody
forma výuky: hodina laboratorních cvičení metody výuky: pozorování, předvádění, pokus, projekce statická a dynamická, rozhovor, práce s atlasem, klíčem a pracovním listem
Metody hodnocení
Metody pro ověření plánovaných výstupů: písemná příprava na hodinu, demonstrace přípravy na výuku Podmínky udělení zápočtu:
1) podrobně rozpracovaná příprava (viz níže) schválená vyučujícím
2) vystoupení studenta s vybraným pokusem (pozorováním)
3) aktivní účast na semináři - tolerována je jedna neúčast = 1x 2 vyučovací hodiny (v případě delší nemoci se bude postupovat individuálně)
Informace učitele
Školní biologické pokusy
- předmět slouží k praktickému procvičení znalostí a dovedností a to jak z oboru, tak z didaktiky přírodopisu. Vzhledem k návaznosti je třeba , aby studenti nejprve absolvovali jak odborné předměty, tak didaktiku přírodopisu.


- výuka bude probíhat celkem 8-9 týdnů - podle rozvrhu (Učitelská praxe 3)


- každý zpracuje 1-2 biologické pokusy vhodné pro základní školu, který si připraví a pak vyzkouší během semináře v pozici učitele na ZŠ (student si může vybrat z uvedené nabídky, případně může zpracovat pokus dle vlastního námětu (po konzultaci s vyučujícím)


Student pokus může zpracovat několika způsoby: (dle toho se bude lišit příprava) 1) jako laboratorní práci, 2) jako normální vyučovací hodinu, 3) jako volitelný seminář na ZŠ.


Ke každému způsobu zpracování student vypracuje metodický list


K laboratorní práci student vypracuje protokol a kontrolní otázky na závěr, protokol bude vypracován 2x – jednou vyplněný, jednou prázdný pro žáky (vzor pro nakopírování)


- kontrolní otázky na závěr hodiny (pro shrnutí znalostí, které v hodině laboratorních cvičení žáci získali a ověření zasazení nového učiva do kontextu učiva již zvládnutého)


K pokusu koncipovanému pro využití v hodině základního typu student vypracuje pracovní list.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/BIp032