CJc310 Didaktika literatury pro střední školy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
9 hodin konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje účastníky CŽV s teoretickými základy didaktiky výuky literatury s přihlédnutím ke specifikům středoškolské výuky, zabývá se otázkami cílů předmětu, obsahu a jeho strukturace a především otázkami metod - výukových a interpretačních v jejich didaktické transformaci. Seznamuje studenty s terminologií oboru, složkami a zákonitostmi výukového procesu v literární složce předmětu český jazyka literatura.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude účastník schopen vysvětlit a zhodnotit pojetí výuky literatury na střední škole v obecné rovině i v kurikulárních dokumentech, vysvětlit základní problematiku uplatňování tradičních a moderních, aktivizujících výukových metod a forem práce ve výuce literatury, roli tvořivosti a kritického myšlení ve výuce literatury.
Osnova
  • 1.Obecné pojetí výuky literatury na střední škole, výuka literatury podle kurikula, vztah obecného a dobového. 2.Základní klasifikace metod výuky literatury, uplatnění metod výukových a metodických postupů literárněvědných (didaktická interpretace), vztah obsahu a metod. 3.Formy práce se studentským kolektivem ve výuce literatury. Produkční metody práce s literaturou na střední škole. 4.Požadavky na znalostní a dovednostní výstupy (maturitní a nematuritní obory).
Literatura
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
  • HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
Výukové metody
Typ výuky: cvičení. Metody: teoretická příprava, diskuse, praktické aktivity, zhodnocení výstupů.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování písemné práce - metodicky propracované výukové lekce literatury, v níž budou v adekvátním rozsahu zastoupeny všechny složky obsahu předmětu a pestré formy práce, zejména aktivizují výukové metody a formy organizace činností. Realizace a reflexe alespoň části lekce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJc310