CJc311 Současná česká a světová literatura pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je na základě osvojené literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit současnou českou i světovou literární produkci určenou starším dětem a mládeži.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student dokáže: - orientovat v současné knižní nabídce určené dětem a mládeži - vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích.
Osnova
  • 1. Proměny české a světové literatury pro děti a mládež po roce 2000 (témata, způsoby zpracování, autorské osobnosti). 2. Dominance vizuálního vypravěče, proměny knižního tvaru. 3.‒ 6. Aktuální témata v současné próze pro děti a mládež. 7. ‒ 9. Problematika YA literatury. 10. Současné teoretické koncepce literatury pro děti a mládež. 11. Aktuální dění v oblasti literatury pro děti a mládež. 12. Problematika národního a nadnárodního v literatuře pro děti a mládež.
Literatura
    povinná literatura
  • URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády : téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018, 323 stran. ISBN 9788074649929. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace : studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia, 2010, 173 stran. ISBN 9788073688592. info
    neurčeno
  • SALTER, Colin. 100 children's books : that inspire our world. Edited by Hetty Hopkinson. London: Pavilion, 2020, 224 stran. ISBN 9781911641087. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vydání. V Praze: Albatros, 2013, 430 stran. ISBN 9788000033365. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
Výukové metody
Teoretická přednáška doplněná prezentací beletristických pramenů, studenti si výklady rozšiřují samostatnou četbou doporučené literatury.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen za písemnou práci (rozsah 3-5 stran), u níž se celkem 30 body hodnotí odbornost, vlastní interpretační přístup a jazyková úroveň zpracování. K získání zápočtu je zapotřebí dosáhnout minimálně 25 bodů. Témata jsou upřesněna na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJc311