CJc516 Stylistika českého jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin v semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 16:00–18:50 Virtuální místnost, Pá 8. 11. 15:00–17:50 Virtuální místnost, Pá 22. 11. 12:00–13:50 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti studentů a jejich schopnosti vyložit stylistickou teorii, rozumět jí a dokázat ji využít při tvorbě vlastního textu, tvořit texty jazykově správné a stylisticky vytříbené. Cílem je rovněž zvládnout provést stylistickou analýzu textu a pochopit specifika různých typů komunikačních situací a funkčně diferencovaných textů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - vyložit stylistickou teorii. - znát stylistickou terminologii. - vymezit a charakterizovat základní funkční styly. - vymezit a charakterizovat základní stylistické postupy a útvary. - komunikovat jazykově správně a stylisticky/stylově vytříbeně.
Osnova
  • 1. blok: Základní stylistické pojmosloví. Teoretické i praktické zvládnutí stylové diferenciace českého jazyka. Přínos funkční lingvistiky, současné pojetí české stylistiky. 2. blok: Stylistická výrazových a kompozičních prostředků. Stylová hodnota stálá a proměnná (kontextová). Základní kompoziční jevy (postupy, útvary, žánry). 3. blok: Charakteristika základních funkčních stylů, stylová sféra, stylová vrstva jazykových prostředků a stylové normy: styl běžnědorozumívací, odborný, administrativní, publicistický, řečnický, umělecký, esejistický. Styly primární a sekundární. 4. blok: Text a jeho charakteristiky. Komunikace mluvená x psaná, monologická x dialogická, soukromá x veřejná a další funkční dichotomie. 5. blok: Stylistická analýza – základní principy a cíle slohového rozboru. Výuka probíhá v blocích dle rozvrhu.
Výukové metody
Online seminář: seminární cvičení zaměřené základní stylistickou teorii a terminologii a jejich aplikaci v praxi. K dalším výukovým metodám budou patřit mikroúkoly, diskuze, problémové rozhovory ad; k dispozici bude interaktivní osnova předmětu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou, která se skládá z části písemné a ústní. Zkouška se koná prezenčně na fakultě. Součástí písemné části zkoušky je ověření znalosti teorie a terminologie a stylistické zhodnocení jazykových prostředků textu; tato část má cca 20 otázek a je třeba správně zodpovědět alespoň 70 % z nich. Písemná část zkoušky je podmínkou přístupu k ústní části. Ústní část je rozpravou na jedním z tematických okruhů. Předpokladem přístupu ke zkoušce je splnění zadaných průběžných úkolů a testů, včetně stylistického rozboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJc516