PdF:CJc517 Syntax ČJ 1 - Informace o předmětu
CJc517 Syntax českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 9. 16:00–18:50 Virtuální místnost, Pá 8. 11. 12:00–14:50 Virtuální místnost, Pá 6. 12. 8:00–11:50 Virtuální místnost
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu.
- Výstupy z učení
- Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
- ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché;
- dokáže vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v „tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční;
- dokáže provést komplexní větný rozbor včetně grafického znázornění. - Osnova
- 1. blok: Věta a výpověď; výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi. Modalita postojová, jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování: lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesné kategorie), intonace.
- 2. blok: Věta jednoduchá a její stavba. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy. Větné členy základní a rozvíjející. Zvláštní případy vyjadřování větných členů. Doporučený postup při určování větných členů základních a rozvíjejících.
- 3. blok: Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální).
- 4. blok: Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. Větné členy valenční a fakultativní. Větné struktury jednovalenční, dvojvalenční a trojvalenční. Slovesa vytvářející jednotlivé typy struktur podle valence.
- 5. blok: Věty podmětové a bezpodmětové. Slovesa s nulovou valencí. Bezpodmětové věty podle významu, podle druhu určitého slovesného tvaru. Valence slovesa v bezpodmětových větách. Větné ekvivalenty podle slovnědruhové platnosti jejich základního větného členu. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
- Literatura
- povinná literatura
- KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Zdenka RUSÍNOVÁ. Příruční mluvnice češtiny. [Brno]: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2001, 1 online. URL info
- doporučená literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- neurčeno
- Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, 1092 stran. ISBN 9788074224812. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro úspěšné splnění zápočtu je úspěšné vypracování praktických úkolů ze syntaxe zahrnujících témata probíraná v semestru (viz osnova). Student musí zvládnout správně vypracovat 75 % z úkolů týkajících se komunikačních funkcí, větných členů a větných vztahů včetně valenční syntaxe a prokázat znalost interpunkce. Úkoly budou zadány ve formě domácí práce v závěru semestru. Pro získání zápočtu musí být práce odevzdána týden před koncem zkouškového období.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/CJc517/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJc517