CMS01 Reflektovaná praxe k didaktice jazykové výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1 den (6 hodin). 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 8:00–11:50 , Pá 18. 10. 8:00–11:50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat získané vědomosti z oblasti jazykové kultury, fonetiky a komunikativních dovedností v praxi. Využívá nejnovější a nejvhodnější postupy, formy a metody práce při rozšiřování a obohacování slovní zásoby, dokáže s dětmi nacvičovat náležitou výslovnost, zřetelnost projevu apod. Prostřednictvím specifických prostředků a pomůcek napomáhá v jazykově výchovné práci osvojování příslušných kompetencí, a to především kompetence komunikativní, kompetence k učení a k řešení problému. Podstatou předmětu je absolvování didaktické praxe v mateřské škole, vytvoření a aplikace aktivity zaměřené na jazykovou výchovu v MŠ, reflexe a sebereflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: a) aplikovat nejnovější metody obohacování slovní zásoby dětí; b) vhodně využívat prostředky jazykověvýchovné práce a děti připěřeně motivovat; c) diagnostikovat nejčastější poruchy dětské řeči, umět o děti s takovými poruchami pečovat; d) prostřednictvím jazykové výchovy rozvíjet klíčové kompetence - především kompetenci komunikativní a kompetenci k řešení problému); e) reflektovat výsledky praxe formou analýzy konkrétních činností.
Osnova
  • 1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování. 2. Prostředky jazykově výchovné práce a jejich analýza. 3. Metody a formy práce při a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka; b) péči o zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost a zřetelnost mluvy); c) výchově k souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému); 4. Nejčastější poruchy dětské řeči v MŠ; péče o děti s poruchami řeči (vhodné metody a prostředky). 5.Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu. 6. Rozvíjení povědomí o gramatické stránce jazyka (osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů). 7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 s. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. info
  • KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2. info
    doporučená literatura
  • KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 219 stran. ISBN 8024401878. info
  • CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků : příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Translated by Jan Hančil. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 197 s. ISBN 8071780286. info
  • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
Výukové metody
Během didaktické praxe studenti využijí metody samostatné práce pro tvorbu aktivit zaměřených na jazykovou výchovu v MŠ. Aktivity aplikují v praxi a formou analýzy činností zahrnou reflexi a sebereflexi.
Metody hodnocení
Typ výuky: praxe a její reflexe. Metody: přímá práce s učebními pomůckami pro jazykové vyučování - přípravná a následně realizovaná v praxi, sebereflexe. Student vykoná 12 hodin praxe v MŠ - v jejich průběhu realizuje připravené aktivity s dětmi a na semináři provede prezentaci se sebereflexí a reflexí realizovaných činností.
Informace učitele
DŮLEŽITÁ POZNÁMKA: Předměty XCJk16 a XCJk14 tvoří jeden celek, jehož obsahové složky se prolínají a překrývají. Základní rozdíl obou předmětů je v jejich vztahu k praxi: XCJk16 je obeznámením s podstatou a principy jazykově výchovné práce v MŠ, přípravou na práci s dětmi v MŠ, reflexí aktivit z absolvované didaktické praxe; XCJk14 je věnován praktické realizaci připravené aktivity, její reflexi a sebereflexi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CMS01