PdF:CMS05 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
CMS05 Pedagogicko-psychologická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Fikrlová (přednášející)
Mgr. Aneta Hřavová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CMS05/KombiSem01: Pá 27. 9. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 11. 10. 16:00–17:50 učebna 36, Pá 18. 10. 17:00–18:50 učebna 36, Pá 25. 10. 16:00–17:50 učebna 30, 18:00–19:50 učebna 30, Pá 1. 11. 8:00–9:50 učebna 36, Pá 15. 11. 12:00–13:50 učebna 36, So 14. 12. 8:00–9:50 učebna 30, T. Fikarová, V. Najvarová, Z. Syslová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky bude student schopen:
- identifikovat znalosti, potřeby a zvláštnosti dítěte;
- popsat diagnostický proces;
- efektivně použít diagnostické metody;
- vyhodnotit silné a slabé stránky dostupných standardizovaných diagnostických nástrojů;
- vysvětlit chyby v diagnostikování;
- aplikovat poznatky z diagnostického procesu do plánování a realizace vzdělávací práce;
- navrhnout plán podpory; - Osnova
- 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
- Literatura
- povinná literatura
- Bednářová J., Šmardová V. 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
- Syslová Z., Kratochvílová J. 2017. Metodika pro učitele: Praktická příručka k diagnostickému nástroji PREDICT. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
- SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
- doporučená literatura
- Vágnerová M. 2008. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
- KRATOCHVÍLOVÁ, J. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole? 2014. 27 s.
- Bednářová J., Šmardová V. 2008. Školní zralost. Brno: Computer Press.
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 8024414260. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- seminární práce, ústní zkouška
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/CMS05/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CMS05