PdF:DAPVZ1 Biologie člověka a základy zdr - Informace o předmětu
DAPVZ1 Biologie člověka a základy zdravovědy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 16 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu o ontogenetických obdobích, základních infekčních onemocněních a důležitých neinfekčních chorobách hromadného výskytu a jejich prevenci v dětském věku (srdečně-cévní, nádorová a metabolická onemocnění, alergie, osteoporóza) a dále získání základních informací z oblasti laické první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude účastník/účastnice schopen/schopna: • vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; • vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; • poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; • získané znalosti dokáže účastník/účastnice využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; • chápat specifické potřeby dětského organismu.
- Osnova
- 1-.3. blok: Charakteristika jednotlivých ontogenetických ve vztahu k rizikovým a protektivním faktorům zdraví. 4.- 8. blok: Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav ve vztahu k prevenci nemocí a podpoře zdraví (s důrazem na prevenci infekčních a chronických neinfekčních chorob)
- Literatura
- povinná literatura
- WHO: www.who.int
- Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
- doporučená literatura
- European Centre for Disease Prevention and Control. ECDC. https://www.ecdc.europa.eu/en/about-ecdc
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
- neurčeno
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou webináře.
- Metody hodnocení
- Rozprava.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DAPVZ1