PdF:FC2707 Elektřina a magnetismus CŽV - Informace o předmětu
FC2707 Elektřina a magnetismus CŽV
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 3/0/3. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Čech, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Čech, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC2707/KombiPred01: So 21. 9. 8:00–10:50 učebna 3, Pá 27. 9. 14:00–16:50 učebna 3, Pá 18. 10. 16:00–18:50 učebna 3, So 26. 10. 9:00–11:50 učebna 3, So 2. 11. 8:00–10:50 učebna 3, Pá 8. 11. 12:00–14:50 učebna 3, Pá 6. 12. 12:00–14:50 učebna 3, Pá 13. 12. 13:00–15:50 učebna 3, J. Čech
- Předpoklady
- FC2701 Mechanika a molekulová fyzika CŽV
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Fyzika pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o tématu elektřina a magnetismus na vysokoškolské úrovni a jejich aplikaci na základní typy příkladů. Důraz je kladen na logickou stavbu této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností, potřebných pro výuku fyziky na základní škole. Z těchto důvodů je do kurzu zařazeno větší množství školních experimentů a zdůrazněn vztah tématu k probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, technickým aplikacím apod.
Vědomosti: Systematický přehled s porozuměním a schopností řešit základní úlohy elektřiny a magnetismu s důrazem na aplikaci ve vzdělávání. Vazba probíraných témat na jevy v každodenní praxi. Důležitost dodržování bezpečnosti práce a předpisů ve vztahu k elektrickým zařízením ve školní/každodenní praxi.
Dovednosti: Dokázat identifikovat principy přírodních dějů a technických aplikací. Provést aproximaci na bázi základních fyzikálních zákonů a následně výpočet jednoduchých aplikačních příkladů. Znát jednoduché školské experimenty a vztah probírané látky k praktickým aplikacím. Uvědomovat si fyzikální podstatu praktických aplikací a jevů i s ohledem na bezpečnost a ekonomičnost užívání elektrických zařízení. Dokázat provádět kvalifikovaný odhad hodnot.
Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity a významu vědecké práce. Osvojit si přístupy racionálního a kritického nazírání na celospolečenské problémy optikou fyzikálního korektivu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by účastníci měli vědět a umět:
Základní pojmy a zákon z elektřiny a magnetismu a jejich aplikace na jednoduchých úlohách včetně aplikace základů diferenciálního a integrálního počtu
Identifikovat základní zákonitosti jevů, dějů a aplikací vztahujících se k tématu elektřiny a magnetismu
Vyložit základní principy těchto jevů, dějů a technických aplikací teoreticky i za pomoci jednoduchých/modelových experimentů (myšlenkových, či demonstračních) - Osnova
- 1. Elektrický náboj; základní pojmy elektrostatiky; Coulombův zákon
- 2. Elektrické pole; pojem intenzity elektrického pole a jejího výpočtu
- 3. Gaussův zákon elektrostatiky a jeho aplikace na základních geometriích
- 4. Elektrický potenciál; Souvislost potenciálu a intenzity elektrického pole v elektrostatice
- 5. Kapacita; Kondenzátory a dielektrika v elektrickém poli
- 6. Elektrický proud; Ohmův zákon; Jednoduchý obvod
- 7. Rozvětvený obvod; Kirchhoffovy zákony; RC obvod
- 8. Magnetické pole; Pohyb nabitých částic v magnetickém poli; Účinek magnetického pole na proudovodiče
- 9. Magnetické pole buzené elektrickým proudem; Biotův-Savartův zákon; Ampérův zákon
- 10. Elektromagnetická indukce; LR obvod; Elektromagnetické kmity
- 11. Magnetické pole v látce; Střídavé obvody a přenos elektrické energie
- 12. Maxwellovy rovnice a elektromagnetická vlna ve vakuu
- Literatura
- povinná literatura
- HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Brno: Vutium, 2000, viii, 298. ISBN 8021418680. info
- Výukové metody
- přednáška, početní cvičení a demonstrační experimenty; přednáška bude probíhat formou rozpravy na základě předchozího samostatného studia zadaného tématu (metoda převrácené třídy, peer-instruction, …)
- Metody hodnocení
- zkouška s průběžným hodnocením v rámci semestru:
- průběžné hodnocení: aktivní práce na seminářích (počítání modelových úloh); odpovědníky a písemné testy (min. 50 % bodů); účast na seminářích
- zkouška, jejíž součástí je: závěrečný test (min. 50 % bodů); ústní část při níž studující prezentuje vylosovaná témata formou strukturovaného výkladu, který může být doplněn požadavkem na doprovození výkladu jednoduchým školským experimentem. - Informace učitele
- Systematický přehled vědní disciplíny naleznete např. na portálu HyperPhysics: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/index.html
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/FC2707/index_whwqg.qwarp
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC2707