PdF:FC2822 Zájmové činnosti pro přírodově - Informace o předmětu
FC2822 Zájmové činnosti pro přírodovědně nadané žáky 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC2822/KombiOst01: Pá 27. 9. 11:00–12:50 laboratoř 86, Pá 8. 11. 10:00–11:50 laboratoř 86, So 16. 11. 14:00–15:50 laboratoř 86, Pá 6. 12. 12:00–13:50 laboratoř 86, T. Miléř
FC2822/PrezOst01: Út 9:00–10:50 laboratoř 86, T. Miléř - Předpoklady
- NOW( FC2021 Didaktika fyziky 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými zkušenostmi pro činnost s přírodovědně nadanými žáky.
Vědomosti: znalost teorií nadání a tvořivosti,
Dovednosti: schopnost diagnostikovat nadání žáků a sebevědomá interakce se žáky,
Postoje: respektování jedinečnosti žáka a individuální přístup k žákům ve výuce, dodržování pravidel bezpečnosti práce při činnostech s dětmi - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat motivační techniky,
- interpretovat a použít teorie nadání,
- diagnostikovat nadání u žáků,
- shrnout možnosti školních a mimoškolních volnočasových aktivit,
- rozlišit aktuální fyzikální soutěže v ČR,
- vysvětlit fungování institucí, které se zabývají osvětou a popularizací přírodních věd. - Osnova
- 1.-2. motivace nadaných žáků,
- 3.-4. teorie nadání; přírodovědné, matematické a technické nadání,
- 5.-6. diagnostika nadání,
- 7.-8. zájmové kroužky školní a střediska volného času,
- 9.-10. fyzikální soutěže,
- 11.-12. zábavní vědecké parky, muzea a planetária
- Literatura
- povinná literatura
- TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 109 s. 348. ISBN 978-80-210-6150-7. info
- doporučená literatura
- CÍDLOVÁ, Hana a Eva TRNOVÁ. Nadaní žáci a dovednost práce s grafy. In J. Novotná. Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 108-117. ISBN 978-80-210-7599-3. info
- ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, Josef TRNA, Eva TRNOVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Růžena BLAŽKOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ, Jiřina NOVOTNÁ, Magdaléna NOVOTNÁ a Jan ŠŤÁVA. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku. 1. vydání. Brno: Paido, 2013, 139 s. 354. ISBN 978-80-7315-244-4. info
- ŠIMONÍK, Oldřich, Jana ŠKRABÁNKOVÁ a Jan ŠŤÁVA. Přírodovědně nadaní žáci a evaluace jejich výsledků. In Výchova a nadání 1. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 35-44. Výzkumné zprávy, číslo 1. ISBN 978-80-7392-024-1. info
- JANÁS, Josef a Masarykova univerzita. Tvořivá činnost učitelů a žáků v přírodovědných předmětech. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: Padio, 1996, s. 364-368. Sborník prací pedagogické fakulty MU. ISBN 80-210-1938-7. info
- Výukové metody
- Praktická činnost se žáky (projektové dny ve školách, popularizační akce, střediska volného času, vědecké zábavní parky, soutěže apod.).
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na přípravě programu a realizaci vzdělávacího projektu.
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC2822