PdF:FC5043 Digitální a informační gramotn - Informace o předmětu
FC5043 Digitální a informační gramotnost 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/1. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5043/Kombi01: So 9. 11. 10:00–13:50 učebna 57, So 7. 12. 10:00–13:50 učebna 57, J. Válek
FC5043/Prez01: St 12:00–12:50 laboratoř 84, St 13:00–13:50 laboratoř 84, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí spojených s oblastí digitální a informačních gramotnosti, dále pak základní dovednosti pro práci s předloženou technikou. Aplikace získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě a realizované výuce.
Vědomosti: odborná terminologie z IT;
Dovednosti: vyhledávat informace na Internetu; stahovat, editovat a konvertovat obrázky; umět pracovat v textovém editoru, zvládat psaní výukového textu s dodržením zadaných formálních úprav; umět vytvořit multimediální výukovou prezentaci; tvořivě řešit nové problémy; badatelsky pracovat v neznáme situaci;
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce; vhodné použití techniky podle náročnosti probíraného studia - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů/aplikací
- aplikovat získané vědomosti ve výuce - Osnova
- Informační systém MU
- Úvod do typografie pro psaní VŠ prací
- Základní pojmy informačních a komunikačních technologií, číselné soustavy, princip činnosti některých periferií počítače a úvod do sítí
- Informační společnost, Informační růst, Informační přesycení
- Média a komunikace ve výuce
- Vyhledávací techniky na Gogole.com
- Nástroje Google.com pro zpracování dat
- Umělá inteligence a její využití ve vzdělávacím procesu; Wolfram|Alpha; Google jako výpočetní nástroj
- Kancelářské balíky - úvod (offline i online)
- Zpracování textů a dat
- Zpracování textů a dat
- Zpracování rastrové a vektorové grafiky
- Literatura
- povinná literatura
- ČÍRTKOVÁ, Z., ČÍRTEK, P.: Úvod do světa počítačů a informačních sítí :Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání. Řada: Informatika. Olomouc : Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého, 1999. 60 s., ISBN 80-244-0156-
- FRANCŮ, Marie. Jak zvládnout testy ECDL. 3. aktual. a rozšíř. vyd. Brno: Computer Press, 2009, 176 s. ISBN 9788025126530. info
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- doporučená literatura
- VRBA, J., VŠETULOVÁ, M.: Multimediální technologie ve vzdělávání :Texty k otevřenému a distančnímu vzdělávání. Řada: Informatika. Olomouc : Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého, 2003. 65 s., ISBN 80-244-0562-8
- MEYERS, Michael a Scott JERNIGAN. Osobní počítač : názorný průvodce hardwarem, systémem a sítěmi. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, 815 s. ISBN 8025108341. info
- HORÁK, Jaroslav a Milan KERŠLÁGER. Počítačové sítě pro začínající správce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, xiii, 165. ISBN 8072265660. info
- SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele :efektivní práce s informacemi ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 119 s. ISBN 80-7178-149-5. info
- Výukové metody
- Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu. - Informace učitele
- http://upv.ped.muni.cz/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5043