FC6503 Health prevention

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Jana Jachymiáková
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
FC6500 Introduction to the study - Healthcare Workers
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to give an overview of epidemiology and prevention tools that are used to maintain health and to protect against risks. Student will be able to understand basic concepts in the field of prevention and epidemiology. Based on the knowledge gained can interpret the data on epidemiology of infectious and non-infectious diseases, to create a structure of simple preventive project and assess its suitability for a particular population group.
Learning outcomes
Based on acquired knowledge, she can interpret data from epidemiology of infectious and noninfectious diseases, create a simple prevention project structure and assess its suitability for a particular population group.
Syllabus
  • 1. Health and illness, factors affecting health, holistic health concept.
  • 2. Epidemiology-history, importance, basic concepts.
  • 3. Epidemiology of infectious diseases, epidemiological string examples.
  • 4. Non-infectious disease epidemiology, risk and protective factors, modeling examples.
  • 5. Statistical Yearbook, recording and analysis of epidemiological data.
  • 6. Prevention-history, importance, division.
  • 7. Effective and ineffective prevention strategy implementation.
  • 8. Primary prevention projects.
  • 9. Projects secondary and tertiary prevention.
  • 10.Prevention in the family, school and leisure activities.
  • 11.Examples of preventive projects.
  • 12.Lifestyle and its importance to maintaining and enhancing health.
Literature
    required literature
  • Manuál prevence v lékařské praxi 1 :prevence poruch a nemocí. Edited by Kamil Provazník. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994, 137 s. ISBN 80-7168-387-6. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi 4 :základy prevence infekčních onemocnění. Edited by Kamil Provazník. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1996, 126 s. ISBN 80-7168-400-7. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi 5 :prevence nepříznivého působení faktorů pracovního prostředí a pracovních procesů. Edited by Kamil Provazník. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1997, 143 s. ISBN 80-7071-066-7. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník - Lumír Komárek - Hana Provazníková. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1998, 140 s. ISBN 8070711086. info
  • GÖPFERTOVÁ, Dana. Epidemiologie : průvodce epidemiologickou metodou. 1. vyd. Praha: Triton, 1999, 254 s. ISBN 8072540378. info
  • BURIANOVÁ, Běla. Epidemiologie : učebnice pro lékařské fakulty. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1981, 298 s. info
  • TICHÁČEK, Bohumil. Základy epidemiologie. 1. vyd. Praha: Galén, 1997, 240 s. ISBN 8085824531. info
    recommended literature
  • JEDLIČKA, Richard and Jaroslav KOŤA. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže (Variant.) : Aktuální problémy výchovy : analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. info
  • BARTOŇKOVÁ, Helena, J. HOLÍK, Drahoslava HRUBÁ, Marcela HRUBÁ, J. FIALA, Lenka FORETOVÁ, Renáta KALÁBOVÁ, Marie NAVRÁTILOVÁ, Milana ŠACHLOVÁ, Rostislav VYZULA and Jan ŽALOUDÍK. Manuál prevence a časné detekce nádorových onemocnění : prevence nádorových onemocnění ve 21. století; národní program zdraví. 1. vydání. Brno: Masarykův onkologický ústav, 2002, 94 stran. ISBN 8023895133. info
  • KACHLÍK, Petr. Tuzemské a zahraniční zdroje primární prevence ve škole. In ŽALOUDÍKOVÁ, I., HRUBÁ, D., ROTREKLOVÁ, I., ŘEZÁČ, J., KACHLÍK, P., ČECH, T. (eds.) Normální je nekouřit-V. díl pro 5. třídu základní školy. Program podpory zdraví a prevence kouření pro mladší školní věk (7-11 let) [CD-ROM] (Domestic and foreign sources of primary prevention in school). 1st ed. Brno: PdF a LF MU, 2011, 4 pp. ISBN 978-80-7392-176-7. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
  • HOLČÍK, Jan, Ilona KOUPILOVÁ and Anna GERYLOVOVÁ. Čím je statistika a epidemiologie užitečná pro lékaře. (The role of statistics and epidemiology in medicine.). Kardiologická revue. 2000, vol. 1, No 3, p. 7-9. ISSN 1212-4540. info
  • ZÁBRANSKÝ, Tomáš. Drogová epidemiologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 95 s. ISBN 8024407094. info
  • MUŽÍK, Jan, Jana KOPTÍKOVÁ and Ladislav DUŠEK. Epidemiologie nádorů - stručný úvod do problematiky (Cancer epidemiology - short introduction). In Speciální Onkologie. 1st ed. Praha: Galén, 2010, 8 pp. Speciální Onkologie. ISBN 978-80-7262-648-9. info
  • GÖPFERTOVÁ, Dana, Petr PAZDIORA and Jana DÁŇOVÁ. Epidemiologie : (obecná a speciální epidemiologie infekčních nemocí). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 299 s. ISBN 8024612321. info
  • KUKLA, Lubomír, Marie BOUCHALOVÁ and Bohdana REZKOVÁ. Epidemiologie nejčastějších úrazů v brněnském souboru studie ELSPAC (Epidemiology of most frequent injuries in the Brno group from the study ELSPAC). Prevence úrazů, otrav a násilí. 2007, vol. 3, No 1, p. 20-32. ISSN 1801-0261. info
  • DUŠEK, Ladislav, Jan MUŽÍK, Miroslav KUBÁSEK, Jana KOPTÍKOVÁ, Jan ŽALOUDÍK and Rostislav VYZULA. Český národní webový portál epidemiologie nádorů, . Verze 7.0 (Czech national web portal of cancer epidemiology. Vesion 7.0). 2007. URL info
  • TICHÁČEK, Bohumil. Epidemiologická metoda a její aplikace. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 169 s. URL info
Teaching methods
Theoretical training from specified sources, lecture feedback, discussion, demonstration presentations, the use of electronic databases and statistical yearbooks.
Assessment methods
A written test covering the syllabus. The student will be assigned in writing 20 questions, each with a sealed bid response. The successful completion of the course you need to correctly answer at least 12 items.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/FC6503/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1577497
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Určeno pro zaměření - Zdravotnické obory.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/FC6503