PdF:ICJ10 Stylistika - Informace o předmětu
ICJ10 Stylistika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Zvládnutí stylistické teorie jako předpoklad k dokonalé a funkční společenské komunikaci. Studenti vyloží stylistickou teorii, prokáží znalost stylistické terminologie, vymezí a charakterizují základní funkční styly, osvojí si stylistickou charakteristiku jazykových prostředků, vymezí a charakterizují základní stylistické postupy a útvary.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: - vyložit stylistickou teorii - znát stylistickou terminologii - vymezit a charakterizovat základní funkční styly - vymezit a charakterizovat základní stylistické postupy a útvary - komunikovat jazykově správně a stylisticky/stylově vytříbeně -zohlednit komunikační specifika v jazykově heterogenní třídě.
- Osnova
- 1. Základní terminologie disciplíny. 2. Spisovný jazyk a jeho normy stylové, výrazová dichotomie a dichotomie vyjadřovací. 3. Charakteristika základních funkčních stylů – styly věcné. 4. Charakteristika základních funkčních stylů – styly esteticky sdělné. 5. Funkční styly sekundární (pomezní). 6. Úloha stylotvorných faktorů v komunikačním procesu. 7. Stylová oblast (sféra), stylová vrstva jazykových prostředků a stylové normy. 8. Projevy mluvené a psané, připravené a nepřipravené. 9. Slohová hodnota jazykových a kompozičních prostředků. Příznakovost a nepříznakovost. 10. Kompozice textu, horizontální a vertikální členění textu. 11. Stylistické postupy a útvary. 12. Metody stylistických výzkumů a stylistických rozborů textu.
- Literatura
- povinná literatura
- Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, 2009, 48 s. ISBN 978-80-210-4973-4
- neurčeno
- HOMOLÁČ, Jiří, Petr MAREŠ, Jana HOFFMANNOVÁ, Lucie JÍLKOVÁ, Jakub KOPECKÝ a Kamila MRÁZKOVÁ. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. Vydání první. Praha: Academia, 2022, 375 stran. ISBN 9788020033192. info
- BENEŠ, Martin. Studie k moderní mluvnici češtiny. Edited by Oldřich Uličný - Soňa Schneiderová. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 218 s. ISBN 9788024435350. info
- Stylistika v kontextu historie a současnosti. Docentce Evě Minářové k životnímu jubileu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 263 s. ISBN 978-80-210-6114-9. info
- ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 2., přeprac. vyd. Praha: ISV, 2000, 407 s. ISBN 8085866579. info
- HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a-- : současná situace stylistiky. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1997, 200 s. ISBN 8085573679. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Studies in functional stylistics. Edited by Jan Chloupek - Jiří Nekvapil. Philadelphia: J. Benjamins Pub. Co., 1993, 293 p. ISBN 9789027276896. info
- Výukové metody
- Seminář: V semináři aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu, diskuse ve skupině. (V případě studujících v kombinovaném studiu se předpokládá větší míra samostudia, resp. úkoly plněné distančně.)
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ověřením znalostí studenta písemným testem. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy disciplíny a tvoří jej přibližně 25 úkolů. Správně musí student vyřešit 75 % z nich. Předpokladem přístupu k závěrečnému testu je splnění zadaných průběžných úkolů a testů. (Zohledněna je i zpětná vazba od studujících.)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ICJ10