PdF:ITIp04 Aplikace techniky 2 - Informace o předmětu
ITIp04 Aplikace techniky 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ITIp04/ERASMUS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Vybíral
ITIp04/01: St 8:00–9:50 učebna 47, P. Vybíral
ITIp04/02: Po 14:00–15:50 učebna 47, P. Vybíral
ITIp04/03: Út 8:00–9:50 učebna 47, P. Vybíral - Předpoklady
- Splnění předmětu Aplikace techniky 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Náplní předmětu je získání základních znalostí ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v rozsahu kurikula 1. stupně základních škol. K tématům vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je podán teoretický základ (vlastnosti materiálů, jednoduché pracovní postupy a organizace a bezpečnost práce). Témata jsou prakticky procvičována, včetně ukázek a námětů činností pro žáky 1. stupně ZŠ.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- vytvářet jednoduchými postupy předměty z tradičních i netradičních materiálů;
- využívat při tvořivých činnostech s různými materiály prvky lidových tradic;
- volit vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu;
- navrhnout praktická cvičení pro žáky v probíraných oblastech;
- posoudit bezpečnost práce a zdravotní rizika při práci s různými materiály a budou schopni vysvětlit jak rizikům předcházet;
- udržovat pořádek na pracovním místě, dodržovat zásady hygieny a poskytnout první pomoc při úrazu;
- zvládnout elementární dovednosti a činnosti při práci se stavebnicemi a provádět při práci se stavebnicemi jednoduchou montáž a demontáž;
- pracovat se stavebnicí podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu. - Osnova
- 1.blok: Vzdělávací obor Člověk a svět práce na 1. stupni ZŠ.
- Vlastnosti materiálu (přírodniny, papír a karton, textil, příze, kůže aj.), pracovní pomůcky a nástroje – funkce a využití, jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce, lidové zvyky, tradice, řemesla.
- 2. blok: Technické a přírodní materiály, drobný materiál.
- Možnosti využití různých materiálů v praktických činnostech na 1. stupni ZŠ. Používané nástroje a nářadí.
- 3. blok: Práce se stavebnicemi, základy technické grafiky, elektrotechnika a robotika.
- Ukázky základních typů stavebnic a práce s nimi, tvorba jednoduchých modelů na zadané téma. Druhy technických těles a jejich promítání na průmětny, základy zobrazování, druhy čar, kóty a kótování. Význam elektrotechniky, výroba el. energie. Robotika a její využití.
- Literatura
- • CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-913-2.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání www.rvp.cz.
- PEDEVILLA, P.: Tvořit se dá ze všeho! 1. vyd. Stuttgart: Nakladatelství Anagram s.r.o., 2010. 143 s. ISBN 978-80-86331-79-9.
- • TAKÁČOVÁ, E. Význam hry se stavebnicí. Informatorium, 2000, č. 3-8.
- UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého : práce s přírodními materiály. 2. vydání. Brno: Rezekvítek, 2001, 57 stran. ISBN 8090295428. info
- KARPETOVÁ, Barbara a Kateřina ŽALSKÁ. Nenuda : v duchu českých tradic. Photo by Pavel Štecha. 1. vyd. Praha: Prostor, 1996, 55 s. ISBN 8085190397. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
- Metody hodnocení
- Student zpracuje 3 vybrané náměty pro výuku. Pro 1 vybraný námět zpracuje prezentaci, kterou prakticky předvede formou vedení výuky na ZŠ.
- Informace učitele
- http://wrack.ped.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ITIp04