JLKDR_3002 Média a mediální komunikace

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět uvádí studenty do problematiky médií a mediální komunikace. U studentů se vychází ze znalostí oboru češtiny v její teorii i komunikační praxi, jakož i z jejich dosažené mediální gramotnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je u studentů posílit mediální gramotnost a kritickou reflexi mediálních obrazů, textů a sdělení, jež produkují hromadné masové prostředky, jakož i povzbudit jejich zájem o studium médií a mediální výchovu. Předmět spěje především k porozumění způsobů tvorby mediálních sdělení, vlivu na život příjemců i k pochopení principů, na jejichž základě média fungují. Předmět směřuje k tomu, aby si studenti osvojili principy mediální komunikace, rozvinuli schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich, pochopili cíle a strategie vybraných mediálních obsahů a osvojili si základní principy vzniku mediálních sdělení.
Výstupy z učení
Studující bude po úspěšném absolvování předmětu schopen: 1. vysvětlit základní principy fungování médií ve společnosti, 2. kriticky rozlišovat mezi mediálními žánry a 3. kriticky analyzovat mediální sdělení.
Osnova
  • Mediální komunikace. Moc a vliv médií. Vliv médií na publikum. Média a zábava. Reality show, jejich typologie a principy. Média a zpravodajství. Podstata zpravodajství a publicistiky. Média a marketing. Reklama. Regulace a autoregulace médií. Média a mediální produkce. Mediální produkty a jejich významy. Uživatelé médií. Účinky mediální produkce. Role médií v moderních dějinách.
Literatura
    povinná literatura
  • SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 257 s. ISBN 978-80-210-8524-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8524-2016. Čítárna Munispace info
    doporučená literatura
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 8085947676. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015, 390 stran. ISBN 9788026207436. info
  • MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 9788073673154. info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BUCKINGHAM, David. Media education : literacy, learning and contemporary culture. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2003, xii, 219 s. ISBN 0-7456-2830-3. info
  • STREJČKOVÁ, Dagmar. Použití médií ve výuce učitelů českého jazyka a literatury. Media4u Magazine. 2012, roč. 9., č. 3, s. 72-77. ISSN 1214-9187. info
  • STREJČKOVÁ, Dagmar. Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury. Usta ad Albim BOHEMICA. Ústí nad Labem, 2012, XII, č. 1, s. 138-149. ISSN 1802-825X. info
Výukové metody
Hlavní metodou výuky je přednáška spojená s konkrétními mediálními ukázkami (projekce ukázek z filmů, televizních reklam, televizního zpravodajství, počítačových her apod.).
Metody hodnocení
Podmínkou pro získání zápočtu je vypracování písemné práce na předem vypsaná témata reagující na obsahové zaměření předmětu a její obhájení v odborné diskusi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.