PdF:PSVP_Mod11 Základní diagnostické metody a - Informace o předmětu
PSVP_Mod11 Základní diagnostické metody a intervenční techniky poradenské práce ve škole 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Ondráčková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PSVP_Mod11/KombiPred01: Pá 13. 12. 9:00–15:50 učebna 30, L. Ondráčková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro výchovné poradce (program PdF, C-CV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit účastníky se základními metodami pedagogické, pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, s typy metod z hlediska jejich koncepce, zaměření a dostupnost, s nároky na jejich validitu a s etickými otázkami využití diagnostických metod a práce s jejich výsledky. Reflektovat místo a význam diagnostiky v práci výchovného poradce, spolupráce s diagnostickými pracovišti především při zajišťování a realizaci podpůrných opatření a specifických poradenských intervencí.
- Osnova
- Psychologická diagnostika • zjišťování a měření duševních vlastností a stavů, případně dalších charakteristik osoby. Rozpoznání úrovně a kvality individuálních zvláštností zkoumání jedince nejen staticky, ale i v jejich vývoji. • Postupy klinické: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů, • Postupy standardizované: psychologické testy (s těmito metodami pracuje psycholog)
- Pedagogická diagnostika • Poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Zaměření na složku obsahovou (zjišťování dosažené úrovně vědomostí, dovedností, a návyků) a procesuální (jakým způsobem proces výchovy a vzdělávání probíhá, jak ovlivňuje žáka). • Stanovení diagnózy, konstatování zjištěného stavu s určením pravděpodobných faktorů, které tento stav ovlivnily rozhodujícím způsobem. • Na základě analýzy vyvozování závěrů pro další postup. • Typy pedagogické diagnostiky (normativní, individualizovaná, kriteriální, diferenciální)
- Metody monitorování a screeningu Metody, které může využít výchovný poradce a které výrazně přispívají při získávání informací potřebných k odpovědnému posuzování a rozhodování žáků o budoucím uplatnění. • (Pozorování, rozhovor, kresba, slohová práce, esej, úvaha, dotazník, anketa) (4 hodiny)
- Diagnostika školní třídy • Význam sociálně psychologické diagnostiky. Problémy soužití ve třídě (konflikty, šikana, napjaté sociální klíma, sociální začlenění jednotlivého žáka. • Diagnostika sociálních vztahů – poznání vnitřního života třídy obtížnější u starších žáků. Sociometrie – postižení a kvantifikace sociálních vztahů ve třídě a její sociální hierarchie (sociogram). • Diagnostika sociálního klimatu třídy (problémové třídy, šikana apod.) • Diagnostika sociálních vztahů a sociálního klimatu ve školní třídě a škole, užitečný nástroj pro koncipování intervence ve skupině.
- Intervence ve třídě jako sociální skupině • varianty pedagogicko-psychologických intervencí ve školní třídě, příprava pedagogů na roli třídního učitele, práce se třídou z hlediska změny sociálního klimatu, jeho význam pro osobnostní rozvoj žáků, spolupráce se „zdravým jádrem třídy“, optimalizace třídního klimatu, třídní setkání – nová forma práce se třídou, strategie vedení třídního setkání, pravidla chování – třídní charta, metodický postup při vedení třídního setkání, volba třídních setkání podle stupňů náročnosti, skupinová diskuse).
- Intervence v rodinném prostředí • Náročnost, složitost a odpovědnost rodinné intervence. Cílem je změna situace v prostředí, ve které dítě žije. Rodina jako zdroj problémů, problémy dítěte zasahují rodinu – bludný kruh. • Specifika rodinné intervence, dynamika rodinných vztahů, chápání rodiny jako systému. Hledání funkce problému. Vztahy s širší rodinou a přáteli. • Rodiče jako účastníci poradenského procesu. Zainteresovanost na problémech dítěte. Nebezpečí přehnaných reakcí. Hledání potřebného odstupu. Poskytování podpory v průběhu poradenského procesu. Zvažování poradce, co od rodičů požadovat. Důvod, který rodiče k poradci přivádí. • Místo dítěte v rodinné intervenci. Další členové rodiny v rodinné intervenci. • Spolupráce s dalšími odborníky. • Krátkodobé a dlouhodobé intervence v rodině
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/PSVP_Mod11