PdF:SKPC001 Problémy pedagogiky v meziobor - Informace o předmětu
SKPC001 Problémy pedagogiky v mezioborových souvislostech
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- individuální práce odpovídající kreditové váze. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Školní pedagogika (program PdF, D-SKPED) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenty k mezioborovému uvažování o pedagogických tématech a problémech, k řešení pedagogických problémů a situací v širších kontextech. Tím podněcovat a postupně rozvíjet jejich pedagogické myšlení. Student by se měl naučit kriticky přistupovat k analýze a řešení pedagogických problémům, s využitím různých zdrojů informací.
- Výstupy z učení
- Student by měl být schopen po absolvování předmětu (a v průběhu dalšího studia):
- napsat recenzi publikace z oblasti výchovy a vzdělávání;
- analyzovat pedagogické problémy z více hledisek, s využitím porovnání různých teoretických přístupů;
- v odborných diskusích doložit vlastní stanoviska a názory věcnými argumenty (např. s využitím odborných zdrojů a pramenů);
- osvojené poznatky z tohoto předmětu aplikovat při zpracovávání disertační práce. - Osnova
- 1. Obecnější východiska mezioborového uvažování
- - Pojmové ukotvení pedagogiky.
- - Pedagogika versus další sociální vědy.
- - Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách o člověku.
- 2. Vybrané problémy pedagogiky, jejichž analýza bude založena na využití mezioborových přístupů
- - Základní diskurzy výchovy a vzdělávání.
- - Výzvy znalostní společnosti pro pedagogiku.
- - Vztah teorie a praxe v pedagogice.
- - Obsahová a procesuální dimenze výchovy a vzdělávání.
- - Pedagogická situace jako elementární jednotka procesů výchovy a vzdělávání.
- - Žák jako objekt i subjekt výchovy a vzdělávání.
- - Profese učitele v tranzici.
- - Škola jako místo poznávání, spolupráce a kultivace osobnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
- Harring, M., Rohlfs, C. & Gläser-Zikuda, M. (Eds.), (2019). Handbuch Schulpädagogik. Münster: Waxmann.
- Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
- Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál.
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
- Bernstein, J. H. (2015). Transdisciplinarity: A review of its origins, development, and current issues. Journal of Research Practice, 11(1), on-line.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- Lorenzová, J. (2016). Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: Karolinum.:
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. , Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalstí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU,.
- doporučená literatura
- Maňák, J., Janík, T., Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
- Kučerová, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon.
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.
- Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti: teorie a praxe. Praha: ASPI Publishing.
- Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Pelikán, J. (2007). Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum.
- Výukové metody
- Přednášky kombinované se semináři. Metody: diskusní metody, řešení problémů, individuální a skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Průběžná kontrola: student zpracuje recenzi pedagogické publikace a esej na zvolené téma - k nim proběhne diskuse. Zkouška: ústní.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: dle rozvrhu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SKPC001