SMP_Mod2a Systém primární prevence ve školství 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Lenka Skácelová (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod2a/KombiPred01: Pá 11. 10. 9:00–15:50 kancelář vyučujícího, L. Skácelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit strategii primární prevence při práci s dětmi s rizikem vzniku sociálně nežádoucího chování; s jednotlivcem i třídou na regionální, krajské i místní úrovni. Budou znát kompetence krajského koordinátora prevence ve školství a okresního metodika preventivních aktivit.
Výstupy z učení
Po absolvování modulu je student schopen vyjmenovat a charakterizovat síť pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby orientované na rizikové chování, včetně jejich specializace.
Osnova
  • • Strategie primární prevence na národní, krajské a regionální úrovni V koordinaci primární prevence rizikového chování existuje značná vícekolejnost. Je dána historicky a vyznačuje se nízkou propojeností na rezortní úrovni. Tzv. školní prevence spadá dominantně do gesce MŠMT ČR. Paralelně existují další úrovně realizované a koordinované jinými subjekty (Ministerstvo vnitra, Ministerstvo zdravotnictví.
  • MŠMT na horizontální úrovni spolupracuje s výše uvedenými ministerstvy a nadrezortními orgány (Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky při Úřadu vlády a Republikový výbor prevence kriminality při Ministerstvu vnitra). V rámci horizontální úrovně byly ustanoveny při MŠMT Pracovní skupina specifické primární drogové prevence a jednak Pracovní skupina prevence kriminality a ostatních patologických jevů. Cílem pracovních skupin je spolupráce, sjednocení přístupů a koordinace činností v dané oblasti napříč rezorty.
  • Na vertikální úrovni MŠMT metodicky vede a koordinuje stát síť školských koordinátorů, tvořenou krajskými školskými koordinátory prevence (pracovníci odborů školství, mládeže a tělovýchovy krajských úřadů), metodiky prevence (pracovníci pedagogicko-psychologických poraden) a školními metodiky prevence (vybraní pedagogové ve školách a školských zařízeních).
  • MŠMT má v oblasti školní prevence rizikového chování klíčovou roli v její koordinaci. Plní několik tyto úkoly: vytváří klíčové koncepční dokumenty, formuluje strategie prodané oblasti, stanovuje priority pro dané období, podporuje vytváření vazeb a struktur subjektů realizujících vytčené priority a podporuje vytváření materiálních, personálních a finančních podmínek nezbytných pro vlastní realizaci prevence ve školství. Vychází ze závěrů pravidelných jednání s krajskými koordinátory a metodiky prevence, výsledků analýzy potřeb terénu, z dlouhodobých cílů stanovených strategiemi nadresortních orgánů z předešlých období.
  • • Role krajského koordinátora prevence ve školství a okresního metodika preventivních aktivit
  • • Síť pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby orientované na rizikové chování
  • • Úloha policie v prevenci, orgánů sociálně právní ochrany dětí, probační služba, soudy
  • Modul se věnuje roli všech aktérů prevence a zdůrazňuje integrující prvek, jímž je preventivní program školy.
Metody hodnocení
Analýza stávajícího preventivního programu školy z hlediska návaznosti na systém a strategie prevence, analýza potřeb školy z hlediska výskytu rizikového chování nebo z hlediska koncepce krizových plánů, nebo analýza preventivních služeb dostupných v regionu.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod2a