PdF:SO104 Dějiny soc. pedagogiky - Informace o předmětu
SO104 Dějiny sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO104/KombiPred01: Pá 11. 10. 9:00–12:50 učebna 36, So 23. 11. 9:00–12:50 učebna 36, So 14. 12. 16:00–19:50 učebna 30, D. Klapko
SO104/PrezPred01: St 12:00–12:50 učebna 4, D. Klapko
SO104/PrezSem01: St 10:00–11:50 učebna 6, D. Klapko
SO104/PrezSem02: St 16:00–17:50 učebna 38, D. Klapko - Předpoklady
- Studenti presenční formy studia k absolvování předmětu: - dosáhnou alespoň 16 bodů z 29 možných bodů v písemné zkoušce, - odevzdají seminární práci do e-learningového kurzu "Dějiny sociální pedagogiky, distanční e-kurz" v rozsahu pěti stran výkladového textu, - realizují samostatný výstup v seminární skupině, kde se pokusí vyvolat odbornou diskusi. Studenti kombinované formy studia k absolvování předmětu: - dosáhnou alespoň 16 bodů z 29 možných bodů v písemné zkoušce, - odevzdají seminární práci do e-learningového kurzu "Dějiny sociální pedagogiky, distanční e-kurz" v rozsahu pěti stran výkladového textu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky historicky řazených výchovných koncepcí, zaměřených zejména na členy sociálně znevýhodněných skupin. Důraz výuky je kladen na popis sociálního kontextu doby a prostředí a na zmapování edukace zejména lidových vrstev ve spojení s trávením jejich volného času, životních podmínek a životního stylu. Centrem zájmu je rovněž činnost reformně orientovaných významných sociálních myslitelů a praktiků. Prioritou výuky je zhodnotit a analyzovat oblasti sociální pedagogiky v historickém kontextu, rovněž vysvětlit sociálně pedagogické jevy v souladu či v polemice s odborným diskursem. Předmět je založen na transdiciplinárním propojení zvláště s historickou antropologií, s filosofií, s kulturními a sociálními dějinami nebo se sociologií.
- Výstupy z učení
- Na konci studia předmětu studenti prokáží: • prezentovat klíčové pojmy a edukační koncepce v historickém kontextu, • vést diskusi o sociálně edukačních jevech, • vysvětlit paradigmata vědění dané doby, • analyzovat jednotlivé edukační koncepce a díla v kontextu mocenských diskursů, • aplikovat učivo na řešení konkrétních edukačních problémů v současnosti, • hodnotit přínos myšlenek vybraných sociálních pedagogů.
- Osnova
- 1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti. Dílo Sókrata, Platóna, Xenofona, Seneky, Quintiliana, Marka Aurelia) 2. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace). Působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard, Tomáš Akvinský). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor. 3. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre), společenské a kulturní změny raného novověku, lidé na okraji společnosti. Reforma lidové kultury v novověku. Edukační činnost Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů v českých zemích. 4. Evropské pedagogické myšlení 17. století. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. Ostatní představitelé a směry: jansenismus, pietismus, puritanismus, Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon, madame de Maintenon. 5. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy, osvětová činnost (zakládání Společností). Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). Fyziokratismus Johanna Heinricha Pestalozziho. 6. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer) v kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných skupin. 7. Vliv civilizačního pokroku na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání napříč staletími. Chudoba a sociálně znevýhodněné skupiny. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Thomas More, Robert Owen, Charles Fourier, Henri de Saint – Simon), salesiánská činnost Giovanni don Bosca. 8. Názory a praxe českých sociálních pedagogů na přelomu 19/20. století: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, Eduard Štorch, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter. 9. Názory a praxe vybraných světových sociálních pedagogů na přelomu 19/20. století: Herman Lietz, Kurt Hahn, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak. 10. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí na pozadí kritických teorií: Paulo Freire, Ivan Illich, Heinrich Kupffer, Hubertus von Schoenebeck, Alexander Sutherland Neill.
- Literatura
- povinná literatura
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 592 s. ISBN 8023874527. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN 8071858196. info
- doporučená literatura
- BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 374 s. ISBN 8072036386. info
- Řecký člověk a jeho svět. Edited by Jean-Pierre Vernant, Translated by Lucie Fialková. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005, 268 s. ISBN 8070217316. info
- Středověký člověk a jeho svět. Edited by Jacques Le Goff, Translated by Ondřej Bastl. Vyd. 2. Praha: Vyšehrad, 2003, 319 s. ISBN 8070216824. info
- RHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti : lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003, 187 s. ISBN 8070215798. info
- IM HOF, Ulrich. Evropa a osvícenství. Translated by Alexej Kusák. Praha: Lidové noviny, 2001, 268 s. ISBN 80-7106-394-0. info
- LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství? : dítě v Čechách devatenáctého století. Vydání první. a Litomyšli: Paseka, 2006, 376 stran. ISBN 8071856479. info
- Velínský, S. (1927). Individuální základy sociální pedagogiky. Společnost nových škol.
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, výstupy studentů.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2222
Studenti presenční i kombinované formy studia vloží seminární práci do e-learningového kurzu „Dějiny sociální pedagogiky, distanční e-kurz“, (heslo: amerling) týden před začátkem zkouškového období. Téma seminární práce si studující volí samostatně v rámci okruhů v sylabu a materiálů, které jsou ke kurzu k dispozici. Struktura seminární práce se skládá z krátkých citací z vybraného odborného zdroje a vlastních komentářů studenta/studentky na tyto citace. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: • analýza přínosu myšlenek vybraného sociálního pedagoga, • analýza edukační koncepce realizované před druhou světovou válkou, • analýza edukačního problému nebo tématu souvisejícího s edukací specifických sociálních skupin před druhou světovou válkou. Rozsah seminární práce je minimálně pět normostran výkladového textu. - Studijní opora
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2222
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO104