SO163 Přírodní zahrady jako bezpečné sociální prostředí

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 3 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (pomocník)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Ing. Petra Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO163/Sem01: Ne 22. 9. 9:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 4. 10. 9:00–16:50 Lipka-Kamenná, So 5. 10. 9:00–16:50 Lipka-Kamenná, H. Korvasová, D. Křivánková
Předpoklady
Přírodní zahrada jako bezpečné sociální prostředí umožňuje studentům získávat vlastní zkušenosti, zlepšovat tělesnou kondici a manuální zručnost, rozvíjí osobní i sociální kompetence a posiluje pozitivní vztah k životu kolem nás. Předpokladem úspěšného absolvování předmětu jsou základní znalosti z biologie a zájem o problematiku přírodních zahrad.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět umožní odlišit zahradní pedagogiku od jiných vědních oborů, získat a osvojit si základní znalosti o významu pobytu venku pro tělesny, duševní a sociální rozvoj dorůstajících dětí i klientů sociálních zařízení. Seznamuje s potenciálem přírodních zahrad jako míst pro vzdělávání a rozvoj sociálních, environmentálních a kognitivně emocionálních kompetencí. V průběhu podzimních a zimních měsíců je předmět zaměřen na získání pěstitelské gramotnosti v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka probíhá na ukázkové přírodní školní zahradě (pracoviště Lipky Kamenná).
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
* charakterizovat školní přírodní zahradu jako ukázkové edukační a sociálně pedagogické prostředí a navrhnout její využití pro výuku a aktivizaci různých cílových skupin, v průběhu podzimních i části zimních měsíců
* provádět fenologická pozorování v průběhu podzimních a části zimních měsíců.
* pěstovat vybrané rostliny na záhoně i v alternativním prostředí
* pečovat o pokojové rostliny v interiérech zařízení s ohledem na případná bezpečnostní rizika
* vysvětlit vybrané pojmy a přírodní děje probíhající v přírodní zahradě a jejich využití pro zvýšení biodiverzity a ochranu přírody
* uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami či nářadím apod.
Osnova
  • •Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy.
  • 1. Úvod do předmětu, filozofie a principy přírodních zahrad, vztah k oblastem sociální práce a sociální pedagogiky
  • 2. Proces certifikace přírodních zahrad, historie a vývoj přírodních zahrad ve světě i v ČR.
  • 3. Specifika jednotlivých typů zahrad (školní, školkové, komunitní, permakulturní, terapeutické…).
  • 4. Cílové skupiny (děti, mládež, dospělí, klienti sociálních zařízení) a práce s nimi v prostředí přírodní zahrady, metody aktivizace a motivace.
  • 5. Práce v přírodní zahradě zahrnující metody šetrné sklizně, ekologické zpracování úrody, uskladnění. 5. Princip samozásobitelství, degustace a senzorické posouzení méně známých i tradičních plodin.
  • 6. Půda v přírodní zahradě – jak ji udržet zdravou, živou a úrodnou.
  • 7. Využití rostlin a živočichů pro bioindikaci stavu půdy.
  • 8. Voda v přírodní zahradě – možnosti zadržení srážkové vody v krajině i na zahradě, využití dešťové vody a úsporná zálivka.
  • 9. Spolupráce s komunitou, přírodní zahrada jako bezpečné sociální prostředí pro různé cílové skupiny
Literatura
    doporučená literatura
  • Burns, A. a S. (2011). Práce na biozahradě – praktické návody a rady pro přírodní pěstitelství. Praha: PLOT. ISBN 978- 80-7428-059-7.
  • Hradil, R. (2015). Půda – zdravá, živá, úrodná (1. vyd.). Olomouc a Hranice: Bioinstitut a nakladatelství Fabula. ISBN 978-80-87371-28-2 (Bioinstitut), ISBN 978-80-87635-31-5 (Fabula).
  • Kreuter, M. (2009). Biozahrádka – pěstování blízké přírodě. Banská Bystrica: Euromedia Group, k. s. ISBN 978-80-242- 2201-1.
  • Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
  • Křivánková, D., & Machátová, I. (2012). Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě (1. vyd.). Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
  • Kolektiv autorů (2013). Moje přírodní zahrada – příručka zahradního vědění (2. vyd.). Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada. ISBN 978-80-260-5326-2.
Výukové metody
Terénní cvičení na Zahradě u Řeky, diskuze – výměna zkušeností, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Aktivní účast na cvičení, skupinová seminární práce či prezentace, docházka min. 75%.
Navazující předměty
Informace učitele
Student navrhne, dle možností realizuje a reflektuje odborně správnou a věku přiměřenou praktickou výuku s živými rostlinami v období podzim, zima. Student ocení význam praktických činností pro rozvoj pracovních návyků a postojů k práci a péči o životní prostředí, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, ale také jimi doplňuje výuku napříč ostatními předměty. Na závěr předmětu kolokviální rozprava v terénu zaměřená na ověření znalostí a dovedností získaných v průběhu semestru. Představení seminárních prací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO163