SO174 Aplikované drama

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO174/KombiSem01: So 2. 11. 14:00–17:50 kancelář vyučujícího, So 23. 11. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, L. Polánková
SO174/PrezSem01: Út 10:00–11:50 učebna 22, T. Andrášik, V. Michovská, L. Polánková
Předpoklady
SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
- Výuka denního studia probíhá každý týden pravidelně 2h.
- Výuka kombinovaného studia probíhá v menších blocích v celkovém rozsahu 8h.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 24/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Sociální pedagogové a sociální pedagožky mohou ve své praxi aplikovat metody dramatické výchovy pro práci s nejrůznějšími cílovými skupinami. Může se jednat jak o zájmové skupiny, skupiny v oblasti formálního vzdělávání, tak i skupiny sociálně znevýhodněné hledající změnu. Aplikované drama zastřešuje všechny divadelní formy obsahující princip edukace, které jsou užity ve specifickém sociálním kontextu s očekáváním pozitivní změny. Cílem předmětu je představit studujícím jednotlivé formy aplikovaného dramatu v kontextu sociální pedagogiky.
Výstupy z učení
Studující bude umět: - definovat pojem aplikované drama;
- popsat a vysvětlit jednotlivé formy aplikovaného dramatu;
- porovnat přístupy vybraných autorů z oblasti aplikovaného dramatu a sociální pedagogiky;
Osnova
  • I. Psychologická východiska dramatické výchovy
  • II. Pedagogická východiska dramatické výchovy
  • III. Divadelní východiska dramatické výchovy
  • IV. Aplikované drama jako reakce na potřeby společnosti
  • Aplikované drama směřující k oblasti edukace
  • V. Možnosti dramatické výchovy při práci sociálního pedagoga ve škole
  • VI. Metody a techniky aplikovaného dramatu směřující k oblasti edukace
  • Aplikované drama směřující k oblasti divadla
  • VII. Divadlo s neprofesionálními skupinami v kontextu volného času
  • VIII. Metody a techniky aplikovaného dramatu směřující k oblasti divadla
  • Aplikované drama směřující k oblasti aktivizmu
  • IX. Divadlo s neprofesionálními skupinami v kontextu sociální změny
  • X. Metody a techniky aplikovaného dramatu směřující k oblasti aktivizmu
  • XI. Sociodrama jako nástroj práce sociálního pedagoga
  • Aplikované drama směřující k oblasti zdraví
  • XII. Vymezení dramaterapie a dramatické výchovy v kontextu profese sociálního pedagoga
  • XIII. Metody a techniky aplikovaného dramatu směřující k oblasti zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • Applied theatre : international case studies and challenges for practice. Edited by Monica Prendergast - Juliana Saxton. Chicago: Intellect, 2009, vii, 224. ISBN 9781841502816. info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
  • THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Oxford: Peter Lang, 2003, 220 s. ISBN 9783039115389. info
    doporučená literatura
  • SANTOS, Bárbara, Julian BOAL a Augusto BOAL. Divadlem ke změně : vybrané texty k divadlu utlačovaných. Translated by Tereza Schmoranz - Martina Čermáková. [Praha]: Antikomplex, 2016, 101 stran. ISBN 9788090619821. info
  • The applied theatre reader. Edited by Tim Prentki - Sheila Preston. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009, xvi, 380. ISBN 9780415428873. info
  • THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. New York: Manchester University Press, 2005, x, 262. ISBN 0719073154. info
  • TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003, xxx, 137. ISBN 0325005354. info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. [Chicago, Illinois]: BookRags, 2000, 32 stran. ISBN 9781304556677. info
  • BOAL, Augusto. Theater of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride - Emily Fryer. London: Pluto Press, 2000, xxi, 208. ISBN 0745316573. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, teoretická příprava, písemná práce
Metody hodnocení
Studující průběžně odevzdávají do interaktivní osnovy předmětu ke každému z 13 témat: excerpta a odpověď na dvě otázky k prostudovaným textům vždy v rozsahu 1-3 strany.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě samostudiem. Studující průběžně odevzdávají do interaktivní osnovy předmětu ke každému z~13 témat: excerpta a odpověď na dvě otázky k~prostudovaným textům vždy v~rozsahu 1-3 strany.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO174/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO174