SODC016 Aplikovaná sociální psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinně volitelný v rámci doktorského studia programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je analyzovat lidskou psychiku v kontextu edukačních aktivit. Důraz je kladen na důkladné osvojení a kritické zhodnocení dílčího tématu z oblasti sociální psychologie, které souvisí s tvorbou disertační práce a s přesahem do mimoakademické praxe.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v rámci předmětu: - definovat odborné pojmy sociální psychologie s přihlédnutím k aplikaci na problematiku témat sociální pedagogiky, - vysvětlovat teoretické i metodologické základy sociální psychologie v kontextu tvorby disertační práce, - navrhnout experiment k vysvětlení problematických otázek sociálního chování v edukační realitě, - predikovat chování lidí v malých i velkých sociálních skupinách, - aplikovat získané znalosti v interdisciplinárním přesahu sociálních věd, - hodnotit přínos studia sociální psychologie pro obor sociální pedagogika a pro tvorbu své disertační práce.
Osnova
  • 1. Charakteristika oboru sociální psychologie. Problémy bádání sociální psychologie. Sociální kognice jako jedno z klíčových témat oboru. Rozdílné přístupy v sociální psychologii. 2. Teoretické základy sociální kognice, teorie sociální identity, teorie sociálních reprezentací, diskurzivní psychologie. 3. Postoje a jejich sociální zvýznamnění v edukačním kontextu. 4. Atribuční procesy a jejich zvýznamnění v edukačním kontextu. 5. Jáství a identita. Sociálně kognitivistické přístupy k jáství a identitě. 6. Předsudky, stereotypy a sociální percepce ve školním prostředí. 7. Ideologie, sociální identita a sociální kognice v procesu edukace. 8. Individuální a sociální aspekty ve výzkumu. Experimenty v sociální psychologii.
Literatura
    povinná literatura
  • Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2008, 404 stran. ISBN 9788024714288. info
  • AUGOUSTINOS, Martha, Iain WALKER a Ngaire DONAGHUE. Social cognition : an integrated introduction. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2006, vii, 364. ISBN 076194219X. info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
    doporučená literatura
  • ARONSON, Elliot a Robin M. AKERT. Social psychology. Edited by Timothy D. Wilson. 8th ed., international ed. Boston: Pearson, 2013, xxix, 538. ISBN 9780205918027. info
  • ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
  • Applied social psychology. Edited by Marilynn B. Brewer - Miles Hewstone. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004, x, 357. ISBN 1405110678. info
  • The handbook of social psychology. Edited by Gardner Lindzey - Elliot Aronson. 2nd ed. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, 1969, xiv, 786. info
  • The handbook of social psychology. Edited by Gardner Lindzey - Elliot Aronson. 2nd ed. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, 1969, xiii, 978. info
  • The handbook of social psychology. Volume II., Research methods. Edited by Gardner Lindzey - Elliot Aronson. 2nd. ed. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, 1968, xv, 819 s. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse, samostudium, zpětnovazební hodnocení.
Metody hodnocení
Kolokvium: vypracování reflektující zprávy z edukační praxe nebo eseje (cca 10 stran) na téma ze sociální psychologie. Tato zpráva nebo esej je ukotvena do výzkumné problematiky disertačních témat.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.