SOp001 Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:50 učebna 30
Předpoklady
SOUHLAS
Účelem předmětu je získat základní orientaci v disciplíně, vytvořit si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace sociální pedagogiky v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace sociální pedagogiky do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými sociálně pedagogickými směry, kulturou a vývojem společnosti. Zajímavé formy a metody jí dávají velký tvořivý potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností. Sociální pedagogika je vědou, která je zacílena na nejrůznější formy pomoci, ale spíše v úrovni prevence a aktivizace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Definovat sociální pedagogiku jako vědeckou disciplínu. Pochopit její vznik a vývoj v Evropě a ve světě. Uchopit interdisciplinární charakter sociální pedagogiky vzhledem k teorii a praxi (vliv různých disciplín, které ji postupně utvářejí), význam směrů a disciplín pro praktickou a efektivní aplikaci do praxe. Prokázat znalostí týkající se významu prostředí pro aktivizaci jedince (pedagogizace prostředí), uchopit axiální rozměr disciplíny. Porozumět významu sociální pedagogiky v oblasti sociální inkluze ve společnosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu student/tka: 1. bude schopen/a bez problémů vyslovit svoji definici sociální pedagogiky (podloženou na základě odborných zdrojů) a bude schopen/a ji zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory. Student/ka se bude orientovat v předmětu sociální pedagogiky, bude mít přehled o základní odborné literatuře. 2. bude schopen/a charakterizovat význam prostředí pro člověka a jeho typologii. 3. získá dovednost reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. 4. získá dovednosti pro kritické zhodnocení objektivní reality a dovednosti adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“. 5. získá inspiraci a podporu v tom, jak uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti. 6. porozumí principům a hodnotám, na kterých sociální pedagogika staví.
Osnova
  • 1. Základní teze k oboru a předmětu sociální pedagogiky. 2. Historická východiska sociální pedagogiky (stručný vhled), komparace SP u nás a ve světě. Ukázka odborné literatury z oboru. 3. Axiologický rozměr sociální pedagogiky. Hodnoty jako součást pedagogické profese. 4. Inkluze v kontextu sociální pedagogiky. 5. Asistent pedagoga ve školní třídě, zkušenosti ze zahraničí (finská inspirace). 6. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga na základní škole. 7. Neučitelé ve škole a jejich místo (Sociální pedagog, psycholog na základní škole). 8. Práce s cílovými skupinami: síťování a transdisciplinarita v sociální pedagogice. 9. Romské dítě v mateřské a základní škole. 10. Globalizace a migrace jako součást každodennosti, dítě s odlišným mateřským jazykem v MŠ a ZŠ. 11. Světová náboženství v kontextu proměn současné společnosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 2009. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Základy sociální pedagogiky a multikulturní výchovy. Brno, 2009. Katedra sociální pedagogiky PdF MU. info
  • NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
Výukové metody
skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
splnění písemných úkolů a aktivní účast
Informace učitele
elektronická podpora v IS (interaktivní osnova)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOp001