PdF:SOp150 Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SOp150 Inkluzivní a globální vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Lucie Alexová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp150/01: Út 14:00–15:50 učebna 39, M. Kurowski
- Předpoklady
- Pro úspěšné zapojení se do předmětu je nutné aktivně plnit zadané úkoly a převzít zodpovědnost za vlastní učení. Studující by měli být schopni kultivovaně vystupovat, organizovat a řídit diskusi ve skupině. Důležitá je také schopnost kvalitního zpracování písemných podkladů včetně práce s elektronickými informačními zdroji. Nezbytná je schopnost adekvátní sebereflexe, poskytování a přijímání zpětné vazby a odborné reagování na připomínky kolegů*gyň.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nabídnout vhled do oblasti sociální inkluze a globálního vzdělávání a připravit studující na práci s různorodými cílovými skupinami.
V rámci inkluzivního vzdělávání se studující seznámí s teoretickými koncepty, hodnotami a principy sociální inkluze. Důraz je kladen na propojování teorie s praxí, rozvoj dovedností pro práci s heterogenními skupinami a aplikaci inkluzivních přístupů v sociálně-pedagogické praxi.
V oblasti globálního vzdělávání studující získají přehled o klíčových globálních tématech a jejich kritické reflexi. Vyzkouší si didaktické metody aktivního učení a seznámí se s modelovými lekcemi zaměřenými na globální rozvojové vzdělávání. Cílem je pochopit roli pedagoga*žky při budování globálních kompetencí. - Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu studující budou schopni:
Popsat teoretické koncepty sociální inkluze a inkluzivního vzdělávání, jeho hodnoty a principy.
Propojit teoretická východiska sociální inkluze s praxí práce s rozmanitými kolektivy či jinakostí jednotlivce.
Přemýšlet nad inkluzivními strategiemi různých organizací a institucí.
Porozumět legislativním opatřením a strategiím pro podporu inkluze nejen ve školách, ale i v dalších institucích.
Definovat globální (rozvojové) vzdělávání a zmapovat jeho klíčová témata.
Aplikovat model kompetencí globálního občana do sociálně-pedagogické praxe.
Kriticky pracovat s existujícími materiály a zdroji v oblasti inkluzivního a globálního vzdělávání. - Osnova
- Vzdělávání pro všechny: východiska a limity sociální inkluze
- Paradigmata inkluze v ČR a ve světě. Praktická aplikace katalogu podpůrných opatření ve vzdělávání
- Globální (rozvojové) vzdělávání: definice a východiska, provázanost světa
- Kompetence globálního občanství: pedagogická práce s cílovou skupinou
- Třífázový model učení (E-U-R): konstruktivistický model učení
- Občanská angažovanost: úloha pedagoga*žky ve společnosti
- Literatura
- povinná literatura
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- doporučená literatura
- ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40– 51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show
- TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2016. 136 s.
- TOMLINSON, Carol A. The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. 2nd edition. Alexandria, VA: ASCD, 2014. ISBN 978-1-4166-1860-7.
- Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/grv-materialy/premyslime-o-grv.html
- HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. info
- neurčeno
- HICKS, David. (2008) Ways of seeing: The origins of global education in the UK http://www.teaching4abetterworld.co.uk/docs/download2.pdf
- BIOLEK, Jaroslav. PodObal : příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011, 264 s. ISBN 9788026006923. info
- Výukové metody
- Výuka je interaktivní:
Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem. Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícími - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem za 3 kredity. K úspěšnému ukončení požadujeme:
Aktivní účast (upraveno studijním a zkušebním řádem)
Práci na skupinovém úkolu (zadání na semináři)
Aktivní účast na COIL online setkáních
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících. - Náhradní absolvování
- V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativa splnění je podrobně popsána v~intersktivní osnově předmětu.
- Informace učitele
- V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím.
Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce.
V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU.
Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru.
Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována. Těšíme se na spolupráci ;-) - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SOp150/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOp150