SP2176 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2176/KombiSem01: So 19. 10. 8:00–11:50 učebna 51, So 2. 11. 8:00–11:50 učebna 21, Z. Hlavičková
SP2176/PrezSem01: Po 18:00–19:50 učebna 70, Z. Hlavičková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí schopnosti a praktické dovednosti v oblasti rozvoje komunikačních dovedností jedinců se sluchovým postižením; seznámí se s možnostmi úprav textů pro čtenáře se sluchovým postižením a jejich využitím v praxi; v možnostech uplatnění osob se sluchovým postižením na trhu práce ; v systému tlumočnických služeb; v oblasti sociálních služeb u osob se sluchovým postižením a osob s hluchoslepotou.
Výstupy z učení
• Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii sluchového postižení. • Student se orientuje v oblasti specifik recepce psaného textu u osob se SP. • Student dokáže popsat dopad sluchového postižení na kvalitu života od raného věku až po stáří. • Student se orientuje v oblasti profesního uplatnění osob se SP. • Student umí popsat význam a sytém tlumočnických služeb pro osoby se SP.
Osnova
  • Komunikační systémy osob se sluchovým postižením • Vizuálně - motorické komunikační systémy a jejich užití praxi - český znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda.• Orální komunikace - český jazyk v komunikaci neslyšících, ontogenetický vývoj řeči u jedinců se sluchovým postižením, odezírání • Čtení s porozuměním a úprava textů pro SP. • Profesní orientace a profesní příprava žáků se sluchovým postižením. • Podpora zaměstnávání osob se SP, profesní poradenství • Komunita Neslyšících, tlumočnické služby • Problematika sluchového postižení v dospělosti a ve stáří. • Hluchoslepota.
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
    doporučená literatura
  • HRADILOVÁ, Tereza, Marie CHUDOŽILOV BENDOVÁ, Marie KOMORNÁ a Miroslava KOTVOVÁ. Surdopedie a dospělý věk : sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Vydání 1. Praha: Grada, 2023, 159 stran. ISBN 9788027131259. URL info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Paido, 2003, 157 s. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, samostudium, exkurze, diskuse
Metody hodnocení
průběžné úkoly zadané v interaktivní osnově, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, zkouška, docházka (prezenční forma možné 2 absence, kombinovaná forma 1 absence)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Jen pro neslyšící studenty.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2176