SP3173 Surdopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marína Štibrányiová
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3173/KombiSem01: Pá 11. 10. 14:00–17:50 učebna 51, Pá 8. 11. 8:00–11:50 učebna 60, Pá 6. 12. 8:00–11:50 učebna 4
SP3173/PrezSem01: Čt 8:00–10:50 učebna 60
Předpoklady
SP3172 Surdopedie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní poznatky o diagnostice sluchových vad a metodách speciálně pedagogické diagnostiky – surdopedické, informace o objektivních a subjektivních zkouškách sluchu, komplexním vyšetření, o možnostech spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky – foniatrem, lékařem ORL, psychologem a neurologem. Studenti se seznámí s metodami vyšetření sluchu, osvojí si dovednosti potřebné k realizaci orientačního vyšetření sluchu pomocí přenosného audiometru. V rámci předmětu budou představeny služby rané péče, konkrétně náplň činnosti Centra pro dětský sluch Tamtam a dále služby poskytované speciálně pedagogickým centrem pro sluchově postižené. Důraz bude kladen na význam včasné sluchově řečové výchovy, její aplikaci v praxi a využití sluchové protetiky. Součástí předmětu jsou také informace reflektující aktuální legislativní podmínky pro vzdělávání jedinců se sluchovým postižením a pro poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, příp. v dalších zařízeních. V rámci předmětu budou prezentovány konkrétní příklady dětí s postižením sluchu, které jsou či byly v péči výše jmenovaných zařízení.
Výstupy z učení
• student se orientuje v diagnostice sluchových vad a metodách speciálně pedagogické diagnostiky – surdopedické; • orientace se v možnostech diagnostiky v období přípravy na povinnou školní docházku a přípravy na povolání u dětí a žáků se sluchovým postižením; • umí popsat systém rané intervence u dětí se sluchovým postižením v ČR; • umí uvést postupy práce a význam týmové spolupráce odborníků participujících na péči o jedince se sluchovým postižením v raném věku.
Osnova
  • Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. Sluch a jeho význam, důsledky sluchových vad. Diagnostika sluchových vad, screening sluchových vad u novorozenců, možnosti návazné péče. Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická. Zajištění rané intervence u jedinců se sluchovým postižením v ČR. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené. Sluchová protetika. Včasná sluchově řečová výchova u jedinců se sluchovým postižením. Raná komunikace s dítětem se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině. Rozvoj komunikačních dovedností u dítěte se sluchovým postižením v předškolním a mladším školním věku.
Literatura
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Sluchové postižení. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 135-155. ISBN 978-80-7315-237-6. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
Výukové metody
přednáška, samostudium a četba odborných textů, diskuze nad odborným textem a praktickými ukázkami
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška; případová studie
Informace učitele
Student zpracuje případovou studii dítěte se sluchovým postižením v rozsahu cca. 2-3 strany formátu A4, která bude reflektovat možnosti včasné diagnostiky a následné péče o jedince s diagnostikovanou vadou sluchu v ČR. Další doporučená literatura: Doležalová, L., Hricová, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In Opatřilová, D., Nováková, Z. et al. (2012) Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, L. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Dršata, J., Havlík, R. a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. 1. vydání. Praha: Portál.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP3173/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3173