PdF:SPc400 Resilienční zdroje vzdělávání - Informace o předmětu
SPc400 Resilienční zdroje vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc400/Kombi01: Pá 1. 11. 8:00–13:50 učebna 4, V. Linhartová
- Předpoklady
- Znalost obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je dát posluchačstvu znalosti z hlediska psychologie zdraví, odolnosti a resilience, zejména z pohledu vývojové psychologie. Budou probrány otázky odolnosti ve vývoji a řešení náročných životních situací a jejich přesahy do práce s žáky a žákyněmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování kurzu bude: • znát základy teorie resilience a psychologie odolnosti, • dokáže vývojová hlediska aplikovat při práci s rizikovám chováním, • znát praktické uplatnění copingových strategii ve výchově a osobnostním růstu.
- Osnova
- 1.Úvod, vymezení, obsah předmětu. 2. Problematika vývojové psychologie a psychologie zdraví, 3. Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson). 4. Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček). 5. Motivace, aspirace, vztah k autoritě. 6. Sociální začlenění. 7. Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání. 8. Problematika resilience. 9. Vývoj resilience. 10. Copingové strategie. 11. Stres, únava. 12. Syndrom burn-out.
- Literatura
- doporučená literatura
- PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2017, 362 stran. ISBN 9788024756462. URL info
- ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený : devět věků člověka. Translated by Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., v Portá. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 9788026207863. info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- Výukové metody
- přednáška, samostatná práce s textem, zpracování rešerše
- Metody hodnocení
- Písemný test, seminární práce na zadané téma
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc400