PdF:SPc536 Narušená komunikační schopnost - Informace o předmětu
SPc536 Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace psychopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Absolvent předmětu se bude orientovat v současných aspektech ontogeneze řeči a jazykových schopností, bude seznámen s významem včasné diagnostiky vývoje řeči a jazykových schopností u dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem, nejčastějšími druhy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Bude schopen prakticky aplikovat postupy při ovlivňování vývoje komunikační schopnosti dětí raného a předškolního věku.
- Výstupy z učení
- Student získá teoretické poznatky týkající se vývoje řeči a jazykových schopností v předškolním věku; bude se orientovat v nejčastějších druzích narušené komunikační schopnosti, které se mohou vyskytnout u dětí předškolního věku, osvojí si specifika přístupů k dětem s NKS. Získá dovednosti v efektivních strategiích užívaných při rozvoji komunikační schopnosti dětí v raném a předškolním věku.
- Osnova
- Základní atributy jazyka a řeči, verbální komunikace, nonverbální komunikace. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností, teorie vývoje jazykových schopností. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). Raná logopedická intervence; včasná diagnostika vývoje řeči a jazykových schopností. Nácvik užívání efektivních komunikačních strategií pro rozvoj řeči a jazykových schopností. Děti s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem vývoje komunikační schopnosti. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. Specificky narušený vývoj řeči. Opoždění ve vývoji řeči a jazykových schopností, možnosti ovlivňování komunikační schopnosti dětí, spolupráce s rodiči. Poruchy artikulace – dyslalie, dysartrie, specifika přístupu k dětem s poruchami artikulace. Poruchy plynulosti a tempa řeči, specifika přístupu k dětem s koktavostí a breptavostí. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. Specifika přístupu dětem s poruchami zvuku řeči. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence. Specifika přístupu k dětem s mutismem. Praktická cvičení s pomůckami pro rozvoj komunikační schopnosti dětí předškolního věku.
- Literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
- HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktická výuka. Diskuse nad specifikovanými tématy a odbornou literaturou.
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému splnění je třeba zodpovědět 75 % otázek). Zpracování a prezentace případové práce. Podmínky a hodnocení budou upřesněny vyučujícími v ISu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc536