SPc604 Oftalmopedie – základy oboru

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
10 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je zprostředkovat základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých zrakových vad, osoby se slabozrakostí, těžce slabým zrakem a nevidomostí, osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, osoby hluchoslepé. Systém vzdělávání, poradenství a sociální služby pro osoby se zrakovým postižením. Speciální pomůcky, zraková stimulace, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodicí psi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - užívat základní terminologii a klasifikaci zrakového postižení - popsat poradenský systém pro osoby s postižením zraku se zaměřením na raný a školní věk a na dospělost - orientovat se v základních pomůckách a opatřeních, která využívají osoby s postižením zraku v oblasti edukace i každodenních aktivit - popsat vliv těžkého postižení zraku na osobnost člověka v oblasti psychických procesů a porozumět problematice kombinovaného postižení
Osnova
  • 1. Vymezení oboru. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí. 3. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku z funkčního hlediska. Projevy vad. 4. Pomůcky pro slabozraké a nevidomé. 5. Raná péče - cíle, nabídka služeb, specifika podpory a intervence. 6. Osobnost člověka se zrakovým postižením, vliv na psychické procesy (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč) a na psychomotorický vývoj dítěte. 7. Dítě s postižením zraku v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR, vzdělávací potřeby a opatření podpory. Braillovo písmo. Prostorová orientace a samostatný pohyb. 9. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. 10. Poradenství a intervence: poskytovatelé služeb, specifikace služeb. 11. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
    doporučená literatura
  • HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 162 s. ISBN 9788070135303. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
    neurčeno
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
  • SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
  • KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
  • SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. V Brně: Technické muzeum, 2006, 455 s. ISBN 8086413306. info
  • ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
Výukové metody
seminář, diskuse, praktická ukázka, video
Metody hodnocení
ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
Informace učitele
Předmět popisuje oftalmopedickou problematiku napříč lidským životem. Jedná se o úvodní rozcestník na který je možné v NMgr. navázat oftalmopedickou specializací. Bližší informace budou upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc604