PdF:SPc901 Specializace ADHD/ADD - Informace o předmětu
SPc901 Specializace ADHD/ADD
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol pro přímou pedagogickou činnost ve školách a třídách zřízených pro žáky se SVP (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace psychopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace somatopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství a intervence u dětí s projevy ADHD/ADD.
- Výstupy z učení
- Student získá odborné znalosti o podpoře, posilování a provázení dítěte s ADHD/ADD v edukačních procesech školy. Bude umět definovat potřeby dětí se ADHD/ADD v rámci výuky se zřetelem na jeho potenciál a cestu vzdělávání. Student bude schopen sestavit plán intervence v rámci třídy (s podporou žáka i učitele) a zároveň cíl intervence v rámci domácího prostředí (se zřetelem na podporu rodiny).
- Osnova
- Etiologie ADD/ADHD. Edukační potřeby dětí s ADD/ADHD. Vývojová specifika jako základ diagnostiky. Syndrom ADD/ADHD jako osobnostní riziko poruchy chování. Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na dětí se syndromem ADD/ADHD, identifikace cílů intervence. Nástroje pro diagnostiku edukačních potřeb dětí se syndromem ADD/ADHD. Základní strategie výuky a podpora učení dětí s ADD/ADHD (ve výuce a v domácím prostředí). Ucelený poradenský systém ve školství (ŠPP, ŠPZ). Podpora rodiny, komunikace s rodiči děti s ADD/ADHD. Možnosti terapie, léčby, podpory seberegulačních mechanismů a rozvoje práceschopnosti u dětí s ADD/ADHD. Příklady dobré praxe, práce s kazuistikami.
- Literatura
- povinná literatura
- ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. O ADHD v dospívání a dospělosti. Edited by Markéta Závěrková. Vydání první. Praha: Pasparta, 2018, 139 stran. ISBN 9788088290070. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- doporučená literatura
- RIETZLER, Stefanie a Fabian GROLIMUND. Jak se úspěšně učit s ADHD : praktický rádce pro rodiče. Translated by Tereza Těšínská. Vydání první. V Bratislavě: NOXI, 2018, 255 stran. ISBN 9788081114717. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- Výukové metody
- 1. Práce s odborným textem analýza a komparace teoretických přístupů problematice ADHD/ADD 2. Kazuistické studie 3. Odborná diskuze k daným tématům - opora v důkazech
- Metody hodnocení
- Test - 30 % Případová studie - 40 % Práce v hodině - 30 %
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc901